שיעור קרטונאז' עם המורה, הסופר והמשורר לוין קיפניס, נווה צדק
בספטמבר 2023 החל פרופ' רוני לידור, פרופסור מן המניין בהתנהגות מוטורית, לכהן כנשיא המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט. עם כניסתו לתפקיד,
באוקטובר 2023, פרצה מלחמת חרבות ברזל לאחר האירועים המחרידים של שבעה באוקטובר, ובעקבות זאת נדחתה פתיחת שנת הלימודים האקדמית.
למרות המצב המורכב והאתגרים שעמדו בפני הנהלת המרכז האקדמי, שנת הלימודים תשפ"ד התנהלה היטב, חברי הסגל והסטודנטים המגויסים קיבלו את מלוא התמיכה והסיוע, ורבים מקהילת לוינסקי־וינגייט התגייסו לפעילויות התנדבות נרחבות, החל ממשלוח מוצרים לחיילים בחזית ועזרה לחקלאים בקטיף, דרך הקמת מרכזי למידה לילדי התושבים המפונים מהדרום ומהצפון וכלה בפעילות גופנית לגיל השלישי ולילדים ובני נוער שפונו מבתיהם.
במהלך שנה מאתגרת זו פעל פרופ' לידור לקידום תחום המחקר האקדמי בקרב חברות וחברי הסגל, בין השאר באמצעות קרן הנשיא למחקר. במקביל לכך, נמשכו תוכניות הפיתוח האקדמי ובשנה זו התקבלה מהמועצה להשכלה גבוהה הסמכה קבועה למסלול התזה בתוכנית לתואר שני בחינוך מוזיקלי, אושרה פתיחת תוכנית לתואר ראשון בחינוך גופני לאוכלוסייה החרדית, נפתחה מחדש התוכנית לתואר שני בטיפול במוזיקה, והוקם צוות פיתוח לתוכנית לתואר ראשון מדעי B.Sc. במדעי התנועה והספורט.
במכללת לוינסקי לחינוך פותח מודל חדשני של הוראה גמישה במטרה לשלב את היתרונות של למידה פנים אל פנים עם למידה מרחוק. על פי מודל זה, שיושם בשנת 2022 בתוכנית הלימודים במכללה, שלושה שיעורים בכל סמסטר מתקיימים מחוץ למכללה.
שיעורים אלה יכולים להתקיים באופנים שונים, כגון למידה אסינכרונית, במפגשים סינכרוניים מקוונים, בסיורים או בדרכים אחרות.
מגוון התוכניות לתואר שני הורחב בשנה זאת, עם קבלת האישור לפתוח את תוכנית התואר השני בחינוך מתמטי בעידן הדיגיטלי בבית הספר העל־יסודי. תוכנית זאת מצטרפת לתוכניות האחרות המוצעות למורים: חינוך לשוני, חינוך מוזיקלי, הוראה ולמידה, חינוך לגיל הרך וחינוך מיוחד.
בשנה זאת יצא לאור כתב עת חדש בשם חוקרים@החינוך המיוחד, המשמש במה להצגת מחקרים אקדמיים במגוון תחומים הקשורים בחינוך המיוחד. הוא מצטרף לכתב העת חוקרים@הגיל הרך, היוצא לאור במכללת לוינסקי לחינוך משנת 2012, המוכר על ידי הות"ת וכלול במאגר המידע הבינלאומי Ebsco.
בשנת 2022 הגיע לסיומו תהליך של מיזוג בין מכללת לוינסקי לחינוך לבין המכללה האקדמית בווינגייט. המיזוג נולד מתוך מגמה של צמצום המספר הגדול של מכללות לחינוך תוך יצירת כמה מרכזים אקדמיים חזקים יותר, שעשויים לשפר את איכות ההכשרה להוראה בישראל. בראשית שנת 2022 יצא לדרכו המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט.
בסוף שנת 2019 פרצה מגפה שנגרמה על ידי נגיף קורונה, ותוך זמן קצר היא טלטלה את העולם וחייבה שינויים דרמטיים בכל תחומי החיים. בשנת 2020, בתחילת הסמסטר השני של שנת תש"ף, החליטה ממשלת ישראל שלא יתקיימו לימודים בתוך מוסדות החינוך.
החלטה זאת חייבה מעבר מיידי להוראה מרחוק באופן גורף, בכל מערכת ההשכלה במדינה. מכללת לוינסקי לחינוך התארגנה במהירות לשינויים בסביבת ההוראה והמשיכה את כל הפעילות האקדמית באמצעות הוראה מרחוק. המעבר הגורף להוראה מרחוק הציב למכלה אתגרים לא פשוטים: היה צורך מיידי לתת הדרכה לכל המרצים – כולל אלה שלא הכירו את הטכנולוגיה – לגבי השימוש בתוכנה. היה צורך להדריך את המרצים בשילוב טכנולוגיות בהוראה, כדי להתאים אותה לסביבה המקוונת. ההתגייסות של מערכות מידע, בהיבט הטכנולוגי וההתגייסות של המרכז להוראה מיטבית, בהיבט הפדגוגי, אפשרו להמשיך בהצלחה את שנת הלימודים ואפילו להתנסות ביתרונות של ההוראה המתרחשת בסביבה המקוונת.
מכללת לוינסקי לחינוך יזמה שיתוף פעולה עם מנהל החינוך בעיריית תל־אביב במטרה להכשיר מורים תושבי העיר, כדי שיוכלו להשתלב בהוראה במוסדות החינוך ולסייע בכך בהתמודדות עם מצוקת המורים בעיר.
במחזור הראשון הוכשרו 33 מורים. בעקבות זאת, תוכניות נוספות צמחו בשיתופי פעולה נרחבים בין רשויות למכללות להכשרת מורים.
בשנה זאת התרחבה הפעילות הבינלאומית של מכללת לוינסקי לחינוך, בהמשך להקמה של המשרד הבינלאומי. פעילות זאת כוללת שיתופי פעולה אקדמיים עם מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי העולם.
חלק מן הפעילויות שבהן הייתה מעורבת המכללה כוללות ניידות של חברי סגל וסטודנטים בין מוסדות במדינות שונות, הרצאות וסדנאות במוסדות השותפים בחו"ל. חברי סגל ממוסדות עמיתים גם הגיעו אלינו למכללה ונתנו הרצאות וסדנאות במסגרת ניידות נכנסת. בין השאר, נעשו חילופין כאלה עם מוסדות באוסטריה, בפולין, בגרמניה, בגיאורגיה, בליטא ובאיטליה.
תחום החדשנות הפדגוגית והטכנולוגית במכללה קיבל תנופה משמעותית בשנה זו עם הקמתו של המרכז להוראה חדשנית ומיטבית.
המרכז הציב כיעד "למצב את מכללת לוינסקי לחינוך כמכללה מובילה בחינוך בעידן הדיגיטלי בארץ ובעולם, במטרה לממש את חזון המכללה ושליחותה: לטפח אנשי חינוך חוקרים, מובילים, יוזמים, יצירתיים, פעילים בקהילה ומנהיגים בסביבת עבודתם להוביל שינוי מהותי בחינוך ובחברה באמצעות מחקר וחדשנות פדגוגית משולבת תקשוב".
בלב פעילותו של המרכז ניצבים FLS – מרחבי למידה גמישים ועתירי טכנולוגיה. מרחבים אלה פעילים לאורך כל שנת הלימודים, ומהווים מוקד עניין ולמידה בקרב מוסדות להשכלה גבוהה רבים.
במרכז פועלות שלוש יחידות:
ההשקעה הגדולה בפיתוח תשתיות טכנולוגיות והפדגוגיות הוכיחה את עצמה עם פרוץ משבר קורונה, כאשר הנסיבות אילצו מעבר מלא להוראה מרחוק. התשתיות הללו אפשרו להמשיך במלאכת ההוראה על אף השינוי הדרמטי שהיה צריך ליישם מהיום למחר.
המכללה קיבלה אישור למסלול עם תזה בתוכנית לתואר שני M.Ed. בחינוך לשוני בחברה רב־תרבותית.
נחתם הסכם שיתוף פעולה עם אוניברסיטת פייס (Pace University) האמריקנית.
שנת תשע"ו – פרופ' מיכל בלר מונתה לתפקיד נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך. פרופ' בלר כיהנה בתפקידה במשך 8 שנים, מתוכן שנה וחצי כנשיאה הראשונה של המרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, שנוצר ממיזוגן של מכללת לוינסקי לחינוך והמכללה האקדמית בווינגייט.
פרופ' בלר פעלה נמרצות לקידום המיזוג בין מכללת לוינסקי לחינוך והמכללה האקדמית בווינגייט, ולהעברת המרכז האקדמי המאוחד מתקצוב משרד החינוך לתקצוב ות"ת. המיזוג אושר באופן רשמי ביום 13.2.2022 והמעבר לתקצוב ות"ת נכנס לתוקף בינואר 2023. מאז אישורו שקדה על הטמעת המיזוג בפועל בקרב חברי הסגל והסטודנטים, תוך התאמה הדרגתית של תוכניות הלימודים וההכשרה למיזוג זה.
במקביל פעלה פרופ' בלר לקידום המחקר בקרב חברי הסגל, כולל הקמת קרן מחקר תחרותית – קרן הנשיאה, קידום הקשרים של חברי הסגל עם עמיתים במוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל, והקמת מרכז מהות למידע, למחקר ולפיתוח בתחום תקשורת בין משפחות למערכת החינוך. בתקופתה הורחב מספר כתבי־העת הדיגיטליים שמוצעים כבמה לפרסומים אקדמיים לחברי סגל במערכת ההשכלה הגבוהה כולה.
כדי לחזק את איכות ההוראה במכללה, ולהופכה לרלוונטית לתקופה, הקימה פרופ' בלר את המרכז להוראה חדשנית ומיטבית (כיום – הרשות להוראה חדשנית ומיטבית), המלווה את חברי הסגל ואת הסטודנטים בשילוב מושכל של פדגוגיות חדשניות וטכנולוגיה. מרכז זה תמך בסטודנטים ובסגל בתקופת קורונה ואפשר המשך תקין של תהליכי הוראה ולמידה באותה תקופה מורכבת.
בתקופתה הורחבו מאוד שיתופי הפעולה עם הרשויות המקומיות והוקמו תוכניות ייעודיות להסבת אקדמאים להוראה ברשויות רבות ברחבי הארץ. כדגם לשיתוף פעולה זה שימשו רשויות אילת, שבה פועל קמפוס של המרכז האקדמי זה 25 שנה ויותר) ורשות העיר תל־אביב.
שנת תשע"ד – נפתח במכללה מרכז מנע"ד לאבחון מת"ל – מערכת תפקודי למידה במכללה העומד לרשות הציבור: לסטודנטים ולכל המיועדים להיבחן בבחינה הפסיכומטרית.
שני צוותים של סטודנטיות מתוכנית המצוינות בהתמחות הגיל הרך הוזמנו להציג את עבודותיהם בכנס לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס.
סטודנטים ואנשי סגל של מכללת לוינסקי לחינוך ביקרו במחנות ההשמדה בפולין, במסע שאורגן ע"י אגודת הסטודנטים במכללה.
לימודי מכללת לוינסקי לחינוך באילת קיבלו הכרה מהמועצה להשכלה גבוהה. קמפוס לוינסקי באילת מכשיר מורים ומסמיך אקדמאים להוראה במערכת גני הילדים ובתי הספר היסודיים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד באילת ובסביבותיה למעלה מ-25 שנה.
המכללה פיתחה מדד סטטיסטי מקיף למעמד המורה, הבוחן כיצד תופסת האוכלוסייה בישראל את מעמד המורה בהשוואה למקצעות אחרים בחברה. המדד ממשיך לעקוב אחרי השינויים מדי שנה.
נורית זרחי נבחרה ל"משוררת הבית" של מכללת לוינסקי לחינוך לשנת הלימודים תשע"ה. זרחי ידועה בכתיבתה לילדים, והיא כותבת גם שירה ופרוזה למבוגרים.
בשנת הלימודים תשע"ה נפתחה התוכנית לתואר שני בחינוך M.Ed. בהוראה ולמידה בקמפוס אילת. המכללה היא אחת מהמכללות הראשונות לחינוך שקיבלו אישור למסלול תזה בשתי תוכניות לתואר שני בחינוך – הוראה ולמידה וחינוך מוזיקלי.
בשנה זו סיים את הסמכתו המחזור הראשון של תוכנית M.Teach.
במהלך שנת 2013 לאחר דיונים אסטרטגיים ארוכים הוחלט על שינוי המבנה האקדמי של המכללה. המבנה החדש כולל 3 פקולטות: הפקולטה לחינוך, הפקולטה הרב-תחומית והפקולטה לחינוך מוזיקלי.
תוכנית לימודים בנושא "מבוא לקיימות וחינוך סביבתי", בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה – החל משנה זו מתקיימת במכללה מסגרת לימודים אשר עוסקת בדילמות ערכיות המחברות את הדאגה לסביבה עם ערכים הומניים כמו הוגנות, צדק חברתי וסביבתי, הדדיות, שותפות, אחריות, אוניברסליות, ועוד.
במסגרת אירועי שנת ה-100 למכללת לוינסקי לחינוך, מפיקה המכללה את "מלך הילדים", מחזה מוזיקלי בהשראת ספרה של לאה נאור, על חייו של לוין קיפניס, גדול משוררי הילדים. מחזה: יוני להב, מוזיקה: פרופ' משה זורמן, מסגל ביה"ס לחינוך מוזיקלי, בימוי ותנועה: דניאלה מיכאלי, ניצוח: ד"ר רון זרחי, הנמנה גם הוא על מרצי ביה"ס לחינוך מוזיקלי .המחזמר עלה בבכורה עולמית והיווה את נקודת השיא של אירועי המאה.
נחנך המרכז להנחלת שפת היידיש ע"ש מקס וטובי פרידלנד. המרכז פועל במכללת לוינסקי לחינוך כמרכז ארצי להנחלה ולהפצת היידיש והתרבות היידית ולשימורן,
כחלק מבית הספר ללימודי המשך. פעילות המרכז משתלבת בפעילויות השונות שמקיימת המכללה לטובת הקהילה והחברה הישראלית בתחומי תרבות, פנאי והעשרה.
הסתיים בהצלחה מחזור ראשון של תוכנית ייחודית לנשים מהמגזר החרדי כמאה סטודנטיות חרדיות סיימו את לימודיהן להשלמת תואר ראשון בחינוך. מספר רב של סטודנטיות סיים את ההכשרה בתוכנית לחינוך מיוחד.
תוכנית דלתא למצטיינים יוצאת לדרך בשיתוף עם קרן טראמפ. נפתחה תוכנית דלתא היוקרתית להסבת אקדמאים לביה"ס העל-יסודי, בתחומי מתמטיקה ומדעים.
מכללת לוינסקי לחינוך מקדמת יוזמה שעיקרה שילוב אייפדים בתוכניות החינוך המיוחד. בתוכנית מגדלור, יוזמה פורצת דרך בשילוב מכשירי iPad בהכשרת המורים בישראל, שראשיתה בתוכנית לחינוך המיוחד (בלימודי התואר הראשון והשני).
במסגרת שיתוף פעולה עם שגרירות סין התקיים כנס שלישי בישראל בחודש יוני – מפגש מזרח ומערב: היבטים בנושא רכישת שפה בחברה רב-לשונית.
טיפול במוזיקה לתואר שני (M.A.A.T) – התוכנית אושרה ע"י המל"ג ביולי 2013.
מוזיקה חוצה גבולות – מוזיקאים מפינלנד ומארה"ב הגיעו כאורחי הפקולטה לחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי לחינוך. בתאריך 4.12.2012, התקיים רסיטל של הפסנתרנית הפינית לאורה מיקולה ובהמשך השבוע – סדנאות אמן עם ג'ונתן בבקוק מאוניברסיטת טקסס, ארה"ב.
פרוייקט הנגשת ההשכלה הגבוהה לבעלי צרכים מיוחדים – אושר מענק מהמוסד לביטוח לאומי לשיפור והרחבת ההנגשה במסגרת מרכז מית"ר במכללה.
במהלך 2013 התכנסו חברי האנסמבל "צלילים מהחדר", ההרכב המוזיקלי הייצוגי של מכללת לוינסקי לחינוך, בהדרכתו של יוסי ימפל, לתהליך יצירתי ארוך. בינואר 2014 יצא לאור פרי עבודה מאומצת זו – הסינגל של ההרכב.
אירוע הפתיחה לאירועי מאה שנים למכללת לוינסקי לחינוך, התקיים ב- 21.10.2012 בהשתתפות נשיא המדינה שמעון פרס, שקרא לאפשר תואר אקדמאי חינם לכל סטודנט וסטודנטית בישראל: "שוויון בהשכלה גבוהה אינו רק צורך חברתי, זהו צורך קיומי של מדינת ישראל".
נפתחה תוכנית M.Teach לתואר שני ותעודת הוראה לבית הספר העל-יסודי.
ד"ר רון וידברג מחליף את פרופ' וולמן בניהול ביה"ס לחינוך מוזיקלי.
התקיים אירוע שולחנות עגולים בנושא חינוך ציבורי בישראל ועוד. אירועים ופעילויות אלה מחזקים את ערכי החזון שהציבה המכללה כאבני יסוד בתחילת דרכה, אשר דוגלים במעורבות בחיי החברה והקהילה כמרכיב משמעותי בתוכנית ההכשרה להוראה וחינוך.
נחתם הסכם לשותפות חינוכית עם העיר לוד בדגש על פיתוח כוח ההוראה בעיר. חתימת ההסכם, אשר בו רשות מקומית, מכללה לחינוך ומשרד החינוך החוברים יחדיו כדי לקדם את כוח ההוראה המקומי ואת מערכת החינוך בעיר, משמעותה – לקיחת אחריות על החינוך בישראל.
בחודש ספטמבר נערכה חנוכת מעבדת מחשבים לפיתוח תוכניות פדגוגיות, בתרומת iDigital
בספטמבר מכללת לוינסקי לחינוך בשיתוף משרד החינוך והשגרירות הסינית בישראל קיימו את הכינוס השני בישראל למורים בשפה הסינית
בשנה זו הוקם ביה"ס ללימודי חו"ל בראשותה של פרופ' עמירה ערן
נפתח אולפן לעברית לעולים חדשים ולסטודנטים עולים חדשים
שיתוף פעולה עם שגרירות סין בישראל ועם משרד החינוך להפיכת המכללה למרכז ידע בהוראת השפה הסינית.
במסגרת זו מתקיים בכל קיץ במכללה כנס להוראת השפה הסינית. שיתוף פעולה זה הניע תהליך לפיתוח תוכנית להכשרת מורים בשפה הסינית לבתי הספר ( התוכנית בכפוף לאישור המועצה להשכלה גבוהה).
המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך בחרה במכללת לוינסקי לחינוך שותפה להפעלת אירועי שנת השפה העברית במערכת החינוך לרגל חגיגות המאה לתחיית השפה העברית.
נוסד כנס שנתי, שיזוהה במהלך הזמן עם המכללה : כנס לוינסקי לשימוש באמצעים טכנולוגיים בחינוך" בשיתוף עם ארגוני הייטק מהמרכזיים במשק.
שנת תש"ע – לאה קסן, פרופסור לעבודה סוציאלית, מונתה על ידי הדירקטוריון לכהן כנשיאת המכללה. בתקופת כהונתה הונחו נדבכים חשובים להפיכתה של המכללה למוסד אקדמי מן השורה הראשונה והוכנה התשתית למעבר לתקצוב הות"ת.
הכנת התשתית כללה הטמעת שינויים בדגש על שפה אקדמית, נורמות של מחקר (כולל זכייה בקרנות יוקרתיות (כמו הקרן הלאומית למדע), בחירת בעלי תפקידים באמצעות ועדות ומכרזים, קידום חברי הסגל בדרגות אקדמיות (כולל פרופסור מן המניין), עלייה בדרישות הקבלה ללימודים במכללה והגדלה משמעותית במספר הסטודנטים. התקנון האקדמי של המכללה עודכן בהתאם.
המבנה הארגוני הוסב למבנה של פקולטות, שבו לדיסציפלינות ולהתפתחות המקצועית ניתנו במות ראויות; כך נוצר רצף אקדמי בין התואר הראשון לתואר השני ולתזה לקראת התואר השלישי. הוקם מרכז לתרבות היידיש ונרקמו קשרים אקדמיים בינלאומיים.
נוסף על כך, נפתחו במכללה תוכניות חדשות לתארים, כמו חותם ודלתא (תוכניות ייחודיות להסבת אקדמאים להוראה), תוכנית ייחודית לנשים חרדיות להשלמת תואר ראשון בחינוך וכן אושרו במל"ג תוכניות נוספות לתואר ראשון ולתואר שני כולל תזה.
מבנה המכללה בתל־אביב, כולל גן הילדים בקמפוס לוינסקי, והמבנה בקמפוס אילת עברו שיפוץ יסודי ושדרוג, וכך גם התשתית של סביבות הלמידה ותשתית המחשוב ומאגרי המידע. תוכננה תוכנית מתאר למכללה שקיבלה את אישור העירייה ולמכללה נוספו שישה דונמים. זאת לאחר שלאחר שנים רבות שקרקעות קמפוס לוינסקי לא היו רשומות תחת שמה של המכללה.
לאחר שנים של ניסיונות כושלים למיזוג עם מכללות אחרות, הונחה תשתית להסכם מיזוג עם המכללה האקדמית בווינגייט (מיזוג שהושלם בהצלחה בעת כהונתה של פרופ' מיכל בלר בשנת 2022).
ההסכם נחתם סופית בשנת 2010
שנת תשס"ט, נבנה בניין עבור מכון מופ"ת במתחם המכללה ובכך המתחם היה לקמפוס מכללת לוינסקי שבו שוכן גם מכון אבשלום.
מונה פרופ' אמנון וולמן לנהל את המדרשה למוזיקה – עד 2011
בשנה זו, נקבע מבנה אקדמי חדש של המכללה במקום החלוקה למסלולים נקבעו ארבעה בתי ספר: בי"ס לחינוך, בית ספר לתארים מתקדמים, בי"ס לחינוך מוזיקלי, ובי"ס ללימודי המשך.
נבנה מרחב מיוחד המיועד לבית הספר לחינוך. קדם לשינוי -מפגש סגל המכללה ברמת רחל שעסק במתווים מנחים להכשרה להוראה.
שמה של המדרשה למוזיקה שונה ל"ביה"ס לחינוך מוזיקלי מיסודה של המדרשה למוזיקה"
כמו כן שונו כל תוכניות ההכשרה (תעודות ההוראה) בעקבות ו. אריאב וקיבלו את אישור המל"ג בכך הפכה תעודת ההוראה לתואר אקדמי.
נפתחה תוכנית תואר שני בחינוך הגיל הרך.
נפתח 'מרכז אדם לכישורי שפה ולרב-לשוניות' המדגיש את התפיסה של 'מוח אחד-שתי שפות'. המרכז , העוסק במחקר מדעי ובהיבט התיאורטי של התחום, מיועד להכשיר אנשי חינוך, מורים וסטודנטים, לעבודה מקצועית בתחום רכישת שפות והוראתן בקרב אוכלוסיות תלמידים בעלי קשיי לימוד כמו דיסלקציה, בעיות קשב וריכוז וליקויי למידה מסוגים שונים. נוסף על כך, עוסק המרכז בחקר הקשר בין למידה ובין המוח ובבלשנות שימושית.
הוקמה רשות המחקר, ההערכה והפיתוח במכללת לוינסקי לחינוך, גוף אקדמי-מחקרי המבצע מחקרים בתחום חינוך וחברה. מטרת רשות המחקר היא ליצור תשתית מחקרית שתשמש בסיס למדיניות ולתכנון,
ותספק ראיות מחקריות למערכת החינוך בארץ, להכשרת המורים ולסוגיות חברתיות.
כיום ברשות המחקר פועלים מרכזי המחקר: מרכז שח"ק לחקר שפה, חברה ותקשורת, המרכז לחקר הגיל הרך, המרכז לחקר פסיכולוגיה ויישומיה , מרכז אדם לחקר כישורי שפה ולקויי למידה , יחידת אתיקה במחקר , הוועדה לעידוד מחקרים
נפתחה תוכנית תואר שני בהוראה ולמידה
נפתח מרכז שח"ק (שפה, חברה ותקשורת), היחיד מסוגו בארץ. המרכז מתמקד בתחום התקשורת הבית ספרית והתקשורת בין גורמים שונים במצבי מצוקה.
במסגרתו עוסקים חברי סגל אקדמי המומחים בחקר השפה, השיח והתקשורת הבינאישית, בפיתוח מחקרים אודות שיח בחדר הכיתה לצורך הבנת תהליכי הוראה בכיתה, וכן במחקר אודות שיח בעת מצוקה בקרב אוכלוסיות שונות. מחקרים אלה תורמים להבנת התקשורת הבינאישית במצבי מצוקה.
נפתחה קבוצה ראשונה של סטודנטיות עולות מאתיופיה להכשרת מורות לתואר ראשון בכל המסלולים, בתמיכת קרן רקנאטי.
התקבל אישור לפתיחת תוכנית תואר שני בחינוך מוזיקלי.
שיתוף פעולה עם קהילות בתפוצות .
נפתחה תוכנית משותפת לתלמידי חו"ל לגיל הרך במסגרת פרויקט מס"ע
והסוכנות היהודית. במסגרת תוכנית "מסע", מטעם משרד ראש הממשלה ותוכנית "מרחבים" של הסוכנות היהודית מתקיימות במכללה השתלמויות למורים וגננות המגיעים ממוסדות חינוך בתפוצות ולצעירים המתעתדים ללמד במוסדות אלה. הקשר עם מורים אלה נמשך גם לאחר שובם לקהילותיהם בדרך של הדרכה מרחוק.
המכללה הייתה אחת משלוש המכללות הראשונות שקיבלו היתר והכרה ללימודי תואר שני. התקבל אישור לפתיחת לימודים לתוכנית הראשונה: חינוך לשוני בחברה רב תרבותית.
החל שיתוף פעולה עם בית ספר בראשון לציון ופרויקט לוד יצא לדרך.
תוכנית "קדמה", תוכנית בין תרבותית (ליהודים ולערבים), מייסודו של בית-הספר לחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי, בשיתוף התזמורת הסימפונית – חיפה וסל תרבות עיריית חיפה
תמונה: טקס חלוקת תעודות תואר שני – צלם: רפי דלויה
שנת תשס"ב – מונתה פרופ' מרים מבורך למנהלת המכללה, וכיהנה בתפקידה במשך 8 שנים עד לשנת 2010, שנת תש"ע.
במהלך כהונתה קידמה את מתן אישור המל"ג ללימודי תואר שני במכללה ואת קידום תהליך הענקת תואר "פרופסור מכללה" לחברי סגל בכירים. נכתב התקנון האקדמי שאושר על ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג).
המכללה הגישה למועצה להשכלה גבוהה מספר תוכניות לתואר שני לאישור, זאת בעקבות החלטה של המועצה להשכלה גבוהה (10.7.2001) בדבר פתיחת תוכניות לתואר שני במכללות לחינוך M.Ed, תואר שאיננו תואר דיסציפלינרי אלא תואר שני בחינוך והוראה.
הושלמה בניית קומה רביעית מעל למבנה המורחב של המכללה.
התקיימו חגיגות ה- 90 למכללה
במסגרת החגיגות נערך ביום 10.10.2002 מפגש בוגרים בחצר המכללה. בין המברכים היו שרת החינוך לימור לבנת, יו"ר המועצה להשכלה גבוהה פרופ' נחמיה לב-ציון וראש העיר ת"א-יפו רון חולדאי.
הגב' שולמית פינגולד מונתה לראש המדרשה למוזיקה עד לפטירתה בשנת 2008. שולמית באה מתחום הפסנתר ומהתמחות בשיטת דלקרוז, היא הניחה את היסודות להכשרת מורים במגזר הערבי, ובמגזר החרדי.
שנת תשס"א –ד"ר פנינה פרנקל מונתה לניהול המכללה וכיהנה בתפקידה למשך שנה אחת. הוקמה המועצה האקדמית העליונה וגובשו צוותי הכתיבה של 3 התוכניות:
חינוך לשוני בחברה רב-תרבותית, חינוך מוזיקלי, הוראה ולמידה, כחלק מתהליך היערכות לקראת הגשת תוכניות לתואר שני (M.Ed). המל"ג אישר פתיחת קורסים ללמידה מרחוק, נפתחה תוכנית המצויינות במכללה, הוקמה ועדת מחקר לטיפוח איכות ההוראה במכללה והוקם "מהות"- מרכז ארצי להדרכה ותמיכה בתקשורת מורים-הורים בשיתוף עם האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך.
תמונה: ד"ר פנינה פרנקל
שנת תש"ס – מונה ד "ר אלי כהן-ג'וור למנהל המכללה למשך שנה אחת.
תוכנית "מפתח", מייסודה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית ובשיתוף בית-הספר לחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי.
תוכנית "מפתח", נועדה לבנות עתודה של מאזינים שוחרי מוזיקה אמנותית "חיה".
תמונה: ד"ר אלי כהן-ג'אוור
הושקה תוכנית "מוזיקה ויוה במפגש בין דורי", פרי שיתוף המדרשה למוזיקה במכללת לוינסקי והרשויות המקומיות .במסגרת התוכנית נפגשים שני דורות דרך עולם המוזיקה האמנותית: דור האחים הבוגרים ודור האחים הצעירים.
בתמונה: ד"ר ישעיהו תדמור
שנת תשנ"ז – ד"ר ישעיהו תדמור מונה כמנהל המכללה. הוא כיהן בתפקידו עד שנת 1999- תשנ"ט. במהלך כהונתו נבנו שני "מגדלים ממוגנים" אשר הרחיבו מאד את מבנה המכללה.
בתקופתו פותח תחום התקשוב בחינוך ונפתחו תוכניות לימוד חדשות בתחום זה. כך גם נעשו צעדים ראשונים לקראת פיתוח תוכניות לימוד לתואר שני.
פרופ' תומר לב משמאל
פרופ' תומר לב מונה לניהול המדרשה למוזיקה וכיהן בתפקידו עד לשנת 2001 תש"ס הוא הוביל תפיסה חדשה של רב תרבותיות בתוכניות הלימודים, ושילב בלימודים הרכבים מתרבויות שונות.
נפתחה המכינה הקדם אקדמית, הגדולה ביותר בארץ בתחומה.
פתחה קבוצת לימוד ייחודית להכשרת גננות לגיל הרך, לסטודנטיות מהמגזר הערבי מהישובים רמלה, לוד ויפו.
חגיגות יובל ה-80 ביום כ' באייר תשנ"ג (11.5.1993) נערך במרכז סוזן דלאל בנוה-צדק, בשטח בית-הספר לבנות (לשעבר) וליד הבניין הישן של הסמינר (באותו חורף),
טקס הסרת הלוט מלוח המציין את המקום בו נוסד הסמינר. את הטקס כיבד בנוכחותו ראש עירית תל אביב, שלמה להט. בטקס השתתפו בוגרי עשרות המחזורים שסיימו את לימודיהם במכללת לוינסקי. וזה הנוסח המוטבע על הלוח:
"במקום זה נוסד בשנת תרע"ג (1912) הסמינר העברי הראשון
בארץ ישראל לימים מכללת לוינסקי לחינוך ייסדוהו "חובבי ציון" על שם הסופר אלחנן לייב לוינסקי והיה לבית היוצר לגננות ומורים מחנכי הדור העברי החדש".
הנחת היסודות לקשרים אקדמיים עם גרמניה. בחודש מארס 1991 החלו הקשרים בין מכללת לוינסקי לבין מכללה לחינוך בגרמניה, ששמה Schwabisch Gmund Padagogische Hochschule .
שנתיים לאחר מכן, נחתם על ידי ראשי שתי המכללות הסכם בדבר שיתוף פעולה הכולל ביקורים הדדיים של סטודנטים ומורים. במהלך המפגשים התקיימו הרצאות וסדנאות בנושאי חינוך, הכשרת מורים ויחסי יהודים וגרמנים ועם השנים התהדקו הקשרים.
בעידוד שר החינוך דאז, יצחק נבון, החל לפעול במכללה מרכז להוראת תרבות יהדות ספרד. בשנת 1992, במלאת 500 שנה לגירוש היהודים מספרד נערך במכללה קונגרס בינלאומי בו חברו יחדיו חוקרים מארצות רבות ומתחומי מחקר שונים: בעקבות הקונגרס נוצרו קשרים עם אוניברסיטת קומפוסטלה במדריד. המרכז עורך כנסים, ימי עיון, השתלמויות וסדרת הרצאות.
נפתחו תוכניות להשלמת תואר אקדמי B.Ed למורים, בהן השתתפו מאות מורים אשר ביקשו להשלים את הכשרתם.
פרצה מלחמת המפרץ. בניין המכללה נפגע מטיל והלימודים הושבתו למספר שבועות.
ד"ר אברהם רוכלי בביקור בגרמניה / הרמטכל רב אלוף דן שומרון בביקור במכללה לאחר נפילת טיל
בשנה זו החלה לפעול במכללה מכינה קדם אקדמית שהפכה במהלך השנים למכינה הגדולה בארץ.
שנת תש"נ – הוקם במכללה ביוזמתו של ד"ר אברהם רוכלי המכון ללימודי הציונות. מטרת ייסודו היתה להמחיש לסטודנטים את הרעיונות והמעשה הציוני ולתאר את הציונות כהוויה אקטואלית הרלוונטית לעולמו של הלומד ולערכיו.
פרופ' משה זורמן מונה למנהל המדרשה למוזיקה והוא כיהן בתפקידו עד שנת 1996. פרופ' זורמן קידם את המודעות לחשיבותה של המוזיקה הפופולארית ויזם תוכנית שהביאה לשיתוף פעולה עם בי"ס רימון לג'אז ולמוזיקה בת זמננו.
באפריל 1990 קיבלה המדרשה הכרה אקדמית מלאה. השם הנוכחי של המדרשה הוא "ביה"ס לחינוך מוזיקלי, המדרשה למוזיקה".
לימודי לוינסקי באילת – עיריית אילת ומשרד החינוך פנו אל המכללה בבקשה לקיים לימודים באילת, דבר שיאפשר לסטודנטים מהעיר אילת ללמוד במוסד אקדמי להכשרת מורים וכן, לאפשר לעובדי מערכת החינוך להשתלם ולהתקדם ברמה המקצועית. הסכם נחתם בין ראש המכללה, ראש עירית אילת ומנהל מחוז דרום במשרד החינוך.
בשנת תשנ"א (1990) החלו הלימודים המתנהלים ופועלים אקדמית ופדגוגית כחלק ממכללת לוינסקי. בשנים הראשונות הלימודים בחלקם התקיימו באילת וחלקם במכללה בתל אביב. עתה נערכים כל לימודי התואר הראשון באילת. הלימודים הם באישור המועצה להשכלה גבוהה. עד היום סיימו את הלימודים באילת כמה מאות בוגרים ו- 65% ממורי העיר אילת הינם בוגרי המכללה.
חגיגות יובל ה- 75 בשנת תשמ"ח, לרגל חגיגות ה-75 שנים למכללה, הוכנה תערוכה על ידי האמנים דורה גד, כלת פרס ישראל, וגרשון גרא, המשקפת את התחנות המרכזיות בתולדות המכללה. התערוכה הוצבה באולם הכניסה של המכללה.
בו הוכשרו סטודנטים להוראה בסביבה עתירת טכנולוגיה. בתקופה זו החל פיתוח של פעילויות הוראה ולמידה בשילוב טכנולוגיה, לדוגמה, הקורס "סביבות למידה עתירות טכנולוגיה", שפותח בשנת 1998. בהמשך, פותחו ויושמו פרויקטים משותפים עם בתי-הספר בשדה, לדוגמה, "מחשבים במכללה ובשדה". תנופה נוספת ופיתוח רב מימדי של קורסים מתוקשבים במרכז התרחש בשנת 2001, כאשר זכינו ב"קול קורא" לפיתוח הוראה בשילוב טכנולוגיה בהשכלה הגבוהה, בתמיכת הות"ת. במסגרת זו פותחו קורסים רבים בשילוב טכנולוגיות מידע ותקשורת ובלמידה מרחוק. פריצת דרך נוספת נרשמה עם הקמת המשכן החדש באפריל 2005. ד"ר נילי מור, הובילה את המרכז בעשור האחרון למאה ה-21 ולעידן הידע.
שנת תשמ"ז – המדרשה למוזיקה החליפה הנהלה. פרופ' יהודית כהן, בוגרת המדרשה, מונתה לניהול המדרשה, וכיהנה בתפקידה עד שנת 1990 תש"נ.
המכללה קיבלה הכרה מלאה והסמכה להעניק תואר "בוגר חינוך בהוראה" (B.Ed.) בכל מסלולי ההכשרה ובכל מקצועות ההוראה הנלמדים במכללה.
בתמונה: טקס חלוקת תואר ראשון בנוכחות שר החינוך, יצחק נבון.
חגיגות יובל ה-70 (תשמ"ג, 1983) נערך אירוע חגיגי בהיכל התרבות בתל- אביב, שהיווה הזדמנות לכינוס בוגרי כל התקופות. האולם היה מלא על גדותיו ובין הבוגרים נכחו כאלה שלמדו בנוה-צדק.
שנת תשמ"ב, בשנה זו קיבלה המכללה מן המועצה להשכלה גבוהה היתר לפתוח בלימודים אקדמיים
לקראת מתן תואר אקדמי ראשון והיתה המכללה הראשונה להכשרת מורים שקיבלה הכרה אקדמית והסמכה מן המועצה להשכלה גבוהה להעניק תואר אקדמי ראשון (B.Ed ) בכל מסלולי ההכשרה להוראה ולכל רמות הגיל החל מגן הילדים.
באוקטובר 1982 – ג' חשון תשמ"ג, החליטה המל"ג על מתן היתר למכללה לפתוח ולקיים מוסד להשכלה גבוהה. החל משנה זו הופעלו תוכניות הלימוד האקדמיות בכל המסלולים – הגיל הרך, ביה"ס היסודי, חטיבות הביניים והחינוך המיוחד. הכרה והסמכה ניתנו במאי 1986
בשנה זו סיים המחזור הראשון שקיבל את התואר האקדמי הראשון B.Ed.
"מרכז לוין קיפניס למחקר ספרות ילדים" נפתח במכללת לוינסקי מרכז לוין קיפניס לספרות ילדים הוא אחד המרכזים הגדולים בארץ למחקר בספרות ילדים ולהוראת המקצוע. המרכז הוקם ביוזמתו של הסופר והמשורר לוין קיפניס, מתוך כוונה להקים מרכז מחקרי שיהווה אבן שואבת לכל שוחרי ספרות הילדים והנוער.
המרכז מטפח את מורשת ספרות הילדים והנוער על ידי חקר הספרות מן ההיבט החינוכי, הספרותי, הביבליוגרפי, הפסיכולוגי והאמנותי. אחת לשנתיים מעניק המרכז פרס לוין קיפניס לעבודת מחקר בספרות ילדים ונוער ואת פרס דבורה קיפניס להלחנת יצירות מאת לוין קיפניס. במרכז, ארכיון כתבי-יד של טובי היוצרים בארץ, ביניהם: לוין קיפניס, אוריאל אופק, אורי אורלב, מרים ילן-שטקליס, שלומית כהן-אסיף, רבקה מגן, דבורה עומר, ע. הלל, אנדה עמיר-פינקרפלד, הרצליה רז, מאיר שלו ואחרים. עבודות דוקטורט ועבודות מחקר בנושאים הקשורים לספרות ילדים, מקוטלגות במרכז ופתוחות לעיון. בהוצאת המרכז ראו אור פרסומים רבים.
מרכז לוין קיפניס הוא הסניף הישראלי של המועצה הבינלאומית לספרות ילדים ונוער מטעם אונסק"ו, IBBY.
בתמונה: לוין קיפניס באירוע חנוכת המרכז
ד"ר מאיר ארליך מכהן כמנהל הסמינר למשך מספר חודשים .שנת תשמ"ב
ד"ר מאיר ארליך
במחצית השנה ד"ר אברהם רוכלי מונה למנהל הסמינר. הוא מכהן בתפקידו עד לשנת 1996 תשנ"ו. באותן שנים הוביל ד"ר רוכלי את האקדמיזציה של הכשרת המורים ואת הסמינר למהלך של הכרה בו כמכללה אקדמית המעניקה תואר בחינוך.
ד"ר אברהם רוכלי
חנוכת הבניין החדש בקרית החינוך בפאתיה הצפוניים של העיר.
הגידול המספרי ובעיקר הצורך בבניין שיתאים לצרכים החדשים של מוסד אקדמי להכשרת מורים עוררו את הצורך בבניין חדש. בכ"ה כסלו תשמ"ב, 21 בדצמבר 1981, נערך טקס חנוכת הבניין החדש במעמד שר החינוך זבולון המר, במקומו הנוכחי בקרית החינוך על השטח אותו העמידה לרשות הסמינר עיריית תל אביב בראשותו של שלמה להט.בחודש זה, החלו הלימודים בבניין החדש. להקמת הבניין החדש היו שותפים משרד החינוך והתרבות ו"חטיבת הנשים של המגבית המאוחדת" בניו יורק, שהיא חברת-בת של הסוכנות היהודית.
הסמינר הופך למכללה – החל משנת תשמ"א סמינר לוינסקי ששמו הרשמי "הסמינר ע"ש א.ל. לוינסקי" משנה את שמו ל"מכללה ע"ש א.ל.לוינסקי". כעבור שנתיים נקבע השם שקיבל את אישור המל"ג – "מכללת לוינסקי לחינוך".
עם הכניסה לבניין החדש הפכה המדרשה למוזיקה לחלק מהותי ובלתי נפרד של המכללה. מנהל המדרשה למוזיקה באותה עת היה עובדיה טוביה.
קביעת המזוזה בבניין החדש
חנה גורדון מונתה לניהול הסמינר כממלאת מקום, וכיהנה בתפקידה עד לשנת 1980, תש"מ.
מעבדות הוראה-למידה בשנת תשל"ו הוכנסו שינויים מסוימים לתוכנית הכשרת המורות לגיל הרך
ברוח הגישה הפדגוגית הפעלתנית, הרואה את הלמידה לא רק כתהליך של קבלת ידע אלא כתהליך שאמור להביא לשינוי התנהגות ולגילוי המשמעות העצמית של האדם. ברוח הגישה הפעלתנית הוקמו מעבדות להוראה – למידה במסלולים השונים.
בשנה זו התקיים כנס בוגרים, וטקס סיום המחזור ה- 50 בתיאטרון הלאומי "הבימה", במעמד סגן ראש הממשלה,
ושר החינוך והתרבות מר יגאל אלון, ראש עיריית תל אביב, מר י' רבינוביץ', האירוע התקיים ביום ד', ה- 26.7.72 טו' באב תשל"ב.
בתמונה: המחזור ה- 50 בתיאטרון הלאומי הבימה עם המנהל אריה שריון
אריה שריון מונה למנהל הסמינר וכיהן בתפקידו עד לשנת 1977, תשל"ז
נפתח מרכז להוראה מתקנת. בשנת תש"ל נפתח במסלול לחינוך מיוחד מרכז שנועד לטיפול בליקויי-למידה. הוקמו שלוש מעבדות, לבעיות בלימוד קריאה, לבעיות בלימוד חשבון ולליקויי למידה מיוחדים.
שנת תשכ"ד ד"ר אברהם בדאור מונה לניהול הסמינר וכיהן בתפקידו עד לשנת 1970, תש"ל.
שנת תשכ"ג – חגיגות ה- 50
נפתלי זון מונה למנהל הסמינר וכיהן בתפקידו למשך שנה אחת.
בית הספר התיכון שפעל במסגרת הסמינר הופרד ממנו והסמינר שינה את תוכנית לימודיו וקיבל לשורותיו רק את בוגרי י"ב כיתות. המנהל המשותף האחרון היה אריה שריון.
שנת תשי"ד –שאול ריגר מונה למנהל הסמינר וכיהן בתפקידו עד לשנת 1962, תשכ"ב.
שנת תשי"ג חזר נחום גבריאלי לניהול למשך שנה אחת
בתמונה: סטודנטיות בעבודה מעשית
תמונה: מתוך מחברתה של גאולה ברגמן תלמידת הסמינר בשנת 1947
שנת תש"א – מונה דוד לוין למנהל הסמינר והוא מכהן בתפקידו עד לשנת 1952, תשכ"ב
שנת ת"ש – מונה נחום גבריאלי למנהל הסמינר והוא כיהן שנה אחת.
שנת תרצ"ח, במלאת 25 שנים לסמינר , חנכה עבורו עיריית ת"א בניין חדש, ברחוב בן יהודה 195 אשר שימש כמשכנו הקבוע במשך 43 שנים.
המעבר לבניין החדש נעשה בצעדה רגלית של תלמידות הסמינר שהחלה בנווה צדק והסתיימה ברח' בן יהודה. הצועדות הניפו את דגל המוסד, מעשה ידיהן של התלמידות והמורה למלאכת יד, לוין קיפניס, עליו נרקם המשפט של המחנך פרבל: "הבה נחיה למען ילדינו", בסמוך לבניין החדש נבנה בית הספר "לדוגמה" אשר שימש כבית ספר לאימונים ולהתנסות של תלמידי סמינר לוינסקי.
בשנות הארבעים שימש בניין הסמינר ברח' בן יהודה גם בסיס אימונים חשוב של ארגון ה"הגנה". השם המחתרתי של הבסיס היה "מקל מס' 7".
בתמונות: צעדה מנווה צדק למבנה בבן יהודה המבנה החדש בבן יהודה / תלמידות הסמינר באימוני ההגנה
שנת תרפ"ג – נוח פינס התמנה לניהול הסמינר. הוא כיהן בתפקידו 17 שנים- משנת תרפ"ג עד שנת תרצ"ט שבה נפטר.
שנת תר"פ – ד"ר יצחק אפשטיין התמנה למנהלו החדש של סמינר לוינסקי למשך שלוש שנים.
שנת תרע"ט, בשנה זו מונה מרדכי אזרחי-קרישבסקי למנהל זמני של הסמינר.
מרדכי אזרחי- קרישבסקי שיעור עם מרדכי אזרחי (קרישבסקי)
הצטרפות תורכיה למלחמת העולם הראשונה
הצטרפות תורכיה למלחמת העולם הראשונה
בתמונה ראשית: משה שרתוק (שרת)
בתמונה: שיעור מלאכת יד – עבודת קרטונז' עם המורה לוין קיפניס
תמונה: מחזור המורות הראשון יחד עם המנהל ד"ר טורוב
בראשית שנת תרע"א – אלחנן לייב לוינסקי הלך לעולמו.
יוצא לאור ספרו של לוינסקי – מסע לארץ ישראל בשנת ת"ת (שנת 2040) – רומן אוטופי בשפה העברית על זוג שזה עתה נישא, המגיע לירח דבש בא"י בשנת 2040. הסיפור התפרסם בתחילה בהמשכים בכתב עת, ובשנת 1892 יצא לאור בספרון.