בהדרכה פדגוגית מקוונת הסטודנטים מלמדים באופן מקוון (סינכרוני או אסינכרוני) והמדריכים צופים בהם ונותנים להם משוב באופן מקוון, בשימוש במגוון כלים דיגיטליים.
הוראה היברידית על ידי המתנסה
ההתנסות בהוראה היברידית כוללת שילוב בין הוראה פנים אל פנים, לבין הוראה מקוונת סינכרונית ואסינכרונית. לדוגמאות לדגמי הוראה מקוונים לחצו כאן.
צפייה של המדריך הפדגוגי בשיעור מקוון
הצפייה בשיעורים המקוונים (סינכרוניים או אסינכרוניים) יכולה להתבצע בשילוב בין מגוון אפשרויות, לדוגמה:
צפייה בשיעור סינכרוני חי (בזום או בפלטפורמה אחרת)
צפייה בהקלטה של שיעור סינכרוני. חשוב לקבל את אישור המשתתפים להקלטת השיעור ולשמור על פרטיות ההקלטה
צפייה בתכנון של מהלך הוראה אסינכרוני, בתוצרים הלימודיים שהתקבלו ובהערכתם על ידי המתנסה
משוב מקוון על השיעור
המשוב על שיעור מקוון יכול להתבצע בכמה דרכים, בשימוש במגוון כלים דיגיטליים, לדוגמה:
משוב עצמי בעקבות השיעור – כתוב או מוקלט (יכול להתבצע לפני שיחת המשוב או אחריה)
שיחת משוב סינכרונית על השיעור (בזום או בפלטפורמה אחרת)
משוב אסינכרוני על שיעור סינכרוני מוקלט (לדוגמה בכלי לדיון מבוסס-וידיאו כמו Annoto), הנגשת המשוב במודל באופן אישי למתנסה, עם אפשרות לדיאלוג ב-Annoto
משוב כתוב על השיעור (מומלץ בכלים שיתופיים כמו google docs המאפשרים דיאלוג). מומלץ שמשוב כתוב על שיעור סינכרוני יתייחס לאירועים תוך פירוט הזמנים שבהם הם התרחשו
משוב כתוב על התוצרים ועל ההערכה לתוצרים
הערכת השיעור
בשיעורים מקוונים כמו גם בשיעורים פנים אל פנים חשוב לפתח מערכת של ממדים ועקרונות מנחים להערכת תכנון השיעור והוראתו. המתנסים בהוראה צריכים להכיר מערכת זו שתשמש לתכנון השיעור על ידי המתנסה, בסיס לשיחת המשוב ולהערכת השיעור. מערכת כזו מבוססת על תפיסות ההכשרה לגבי הוראה טובה ויכולה להתייחס לממדים דוגמת מבנה השיעור, פעילות הלומדים בשיעור, אינטראקציות בין המורה לתלמידים, שיתופיות, מענה לשונות בין לומדים, דרכי ההוראה, הערך המוסף של שילוב הטכנולוגיה ועוד.