הכשרה בת שנתיים ב CBT לילדים ונוער עפ"י דרישות איט"ה ומוכרת על ידה
אנחנו מה שאנו חושבים. כל מה שאנחנו, עולה מן המחשבות שלנו.
אנו יוצרים את עולמנו עם המחשבות שלנו.. – בודהה.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי, CBT, מבוסס על גישה שרואה בהתנהגות וברגשות תוצר של האופן בו אנו מפרשים את המציאות, של האופן בו אנו חושבים ותופסים אירועים שקרו, קורים ואולי יקרו. עפ"י המודל הבסיסי של הCBT, שינוי או הרחבה של דפוסי חשיבה לא יעילים יאפשרו למטופל להרגיש טוב יותר ולהתנהג לפי מטרותיו.
CBT היא אחת הגישות המובילות והנחקרות ביותר בתחום הפסיכותרפיה. היא נחשבת לגישה מבוססת מחקר, שמאפשר את המשך התפתחותה ושכלולה לאורך השנים. שיטות הCBT הוכחו מחקרית כיעילות ביותר בהתמודדות עם מגוון רחב של הפרעות וקשיים, כולל דיכאון, הפרעות חרדה, קשיי התנהגות, PTSD, OCD, הפרעות תקשורת ועוד.
בנוסף, הטיפול הוא ממוקד, "שקוף", מערב את המטופל והופך אותו לאקטיבי והוא קצר מועד עם תוצאות שנראות לעין בטווח קצר. ניתן להשתמש בכלים במסגרות שונות, עם קהלים שונים ובאופן פרטני וקבוצתי. יתרונות אלו הופכים את הגישה לאטרקטיבית מאוד עבור עובדים במערכות חינוכיות.
התוכנית מיועדת לאנשי טיפול וחינוך המעוניינים לעסוק בגישה טיפולית עדכנית ומובילה. ההכשרה מיועדת למועמדים שלהם תואר שני באחד מהתחומים הבאים:
חינוך מיוחד, תרפיה, עבודה סוציאלית, יעוץ חינוכי, הפרעות בתקשורת, ריפוי בעיסוק וסיעוד, פסיכולוגיה (תואר שני), רפואה, קרימינולוגיה קלינית, כשהמטרה היא שכל איש או אשת מקצוע יעסקו בטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי בתחום הכשרתם.
תוכנית לימודי תעודה וחינוך להכשרת מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט באישור איט"ה, מקנה ידע נרחב ומעמיק בטיפול בילדים ובמתבגרים, תוך שימת דגש מיוחד על מאפיינים התפתחותיים, רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים של ילדים ומתבגרים וביטויים ייחודיים של הפרעות שונות בגילים שונים.
צוות מרצים מעולה ממיטב המרצים בתחום ה-CBT בארץ.
דגש ניתן על טיפול CBT בילדים עם אתגרים התפתחותיים והתאמת הטיפול למאפיינים ייחודיים של אוכלוסיות אלה (ADHD, ASD, לקויות למידה ועוד).
דגש על עבודה טיפולית עם הסביבה הבוגרת של ילדים ומתבגרים: הדרכת הורים ומורים, CBT בסביבה כיתתית וקבוצתית. למידה של מודלים קוגניטיביים-התנהגותיים קבוצתיים וכיתתיים.
מתן חשיבות לפיתוח כוחות וחוסן של ילדים ומתבגרים והקניית כלים של CBT לפיתוח מטרות אלה.
בשנה הראשונה יילמדו תחומי ידע הקשורים לעקרונות טיפוליים בילדים ובמתבגרים בהפרעות שונות, המשגה והערכה, מאפיינים ייחודים בטיפול CBT בילדים ובהדרכת הורים.
בשנה השנייה יושם דגש על טיפול CBT באוכלוסיות ייחודיות, טיפול קבוצתי, טיפול בהפרעות מורכבות, היכרות עם הגל השלישי ב-CBT (ACT, Mindfulness, MCT, Schema Therapy) בהתאמה לטיפול בילדים ובבני נוער.
נושאים שנה א':
מבואות
חרדות, התקפי פאניקה
הרפיות, הרגעה, דמיון מודרך
וויסות רגשי
כישורים חברתיים
הפרעות התנהגות
עבודה עם הורים
נושאים שנה ב':
ADHD
הפרעות תקשורת
סכימה תרפיה
ACT וקשיבות
דכאון, פגיעה עצמית ואובדנות
OCD
הפרעת טיקים
הפרוטוקול המאחד
PTSD
SEL
עבודה עם הורים
במקביל ללימודים בתוכנית כל לומד נדרש לקיים מינימום טיפולים בילדים ובני נוער, מסגרת זו דורשת 50 שעות ליווי והכוונה על ידי מדריכים מוסמכים מטעם איט"ה וכן נדרש ליווי המדריך בעבודות הגמר בתוספת תשלום.
* יתרת שכר הלימוד תשולם לאחר קיזוז תשלום קרנות השבתון.
ימי הלימוד במכללה בימי ג'
אוקטובר
שנתיים, ארבעה סמסטרים