ניתוח התנהגות יישומי (Applied Behavior Analysis) הוא גישה חינוכית אשר צמחה מתוך הפסיכולוגיה ההתנהגותית ומתמקדת בניתוח של התנהגות אנושית על בסיס מחקר ענף בתחומי דעת שונים ומגוונים. מנתח התנהגות עוסק בגילוי גורמי סביבה המשפיעים על התנהגותו של אדם, בניתוח ההתנהגות, בבניית התערבות וביישומה בסביבה הטבעית לצורך יצירת אקלים מיטבי המותאם באופן אישי לכל אדם.
זוהי גישה מובילה ומוכחת מבחינה מחקרית כגישה חינוכית וטיפולית כאחד. בהיבט החינוכי מטרתה לסייע בהתמודדות עם אתגרי החינוך של המאה ה-21 שניצבים בפני כל הורה או מחנך בסביבות מגוונות (סביבה משפחתית ומערכות חינוך בגיל הרך, גיל ההתבגרות, מתמודדים עם בעיות קשב וריכוז) ובהיבט הטיפולי, מטרתה לקדם ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים לצורך השתלבותם בחברה .
התוכנית פועלת במסגרת לימודי תעודה ופיתוח מקצועי
התוכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון או תואר שני ממוסד מוכר המעוניינים לרכוש מקצוע חינוכי-טיפולי חדשני ונדרש, לאנשי חינוך וטיפול המבקשים להרחיב ולהעמיק את ידיעותיהם ולרכוש כלים יישומיים לשיפור מיומנותם וכן כהסבת מקצוע למעוניינים בקריירה כמנתחי התנהגות במגזר הפרטי או הציבורי.
תוכנית ההכשרה למנתחי התנהגות של מכללת לוינסקי לחינוך בשיתוף בית ליאור מוכרת ומאושרת על ידי הלשכה הבינלאומית למנתחי התנהגות ABAI
הלימודים בתוכנית תוכננו על פי דרישות הלשכה הבינלאומית בתקן העדכני tasklist5 וכוללים את הקורסים: עקרונות יסוד, שיטות מחקר ותצפית, היבטים קליניים, אתיקה והערכה פונקציונלית. מתכונת הלימודים היברידית (כוללת לימודים פנים אל פנים במכללה ו/או לימודים מקוונים מרחוק לסירוגין לפי הנחיות משרד הבריאות ובהתאם להחלטת ראש התוכנית).
הסטודנטים בתוכנית יבחרו התמחות אחת מתוך שתי התמחויות מוצעות:
צרכים מיוחדים – דגש על התייחסות לתפקיד מנתח התנהגות במערכות חינוך מיוחד, בגופי בריאות ורווחה, במעונות, בהוסטלים ועמותות שונות במגזר הציבורי וכן על תוכניות לימוד ביתיות במגזר הפרטי.
התפתחות תקינה – דגש על התייחסות לתפקיד מנתח התנהגות במערכת החינוך הרגילה: בתי ספר, גני ילדים במגזר הציבורי וכן על הנחייה והדרכת הורים במגזר הפרטי.
הלימודים בעברית וחומרי הקריאה באנגלית, ולפיכך הסטודנטים נדרשים לידיעת אנגלית ברמת קריאה והבנה.
בתוכנית ילמדו מרצים מומחים עם ניסיון רב בתחום הטיפול, מנתחי התנהגות מוסמכים בעלי הסמכה בינלאומית המומחים בתחומם, פסיכולוג ומרצים אורחים בתחומים מגוונים.
צוות ההוראה שלנו כולל מנתחי התנהגות ותיקים ומנוסים בהוראת סטודנטים לניתוח התנהגות ובהנחיית התנסות מעשית, כמו כן בעלי ניסיון קליני עשיר עם טווח רחב של גילאים והתמחות באוכלוסיות החל מחינוך רגיל, מערכות חינוך וצרכים מיוחדים.
מייסדת ומנהלת מקצועית של בית ליאור, המרכז ללימוד טיפול התנהגותי, מנתחת התנהגות מומחית (BCBA), בעלת ניסיון טיפולי של כ- 20 שנים במסגרות טיפול פרטיות וציבוריות בקרב ילדים ונוער עם עיכוב התפתחותי, לקויות תקשורת ואוטיזם. משמשת כיועצת למשפחות ומלווה מנתחי התנהגות בראשית דרכם.
מנתחת התנהגות מוסמכת, בעלת תואר שני ותעודת הוראה בחינוך מיוחד. עובדת מעל 20 שנה עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי, כולל הדרכת צוותים, מנתחות התנהגות ומשפחות, במסגרות פרטיות וציבוריות. מדריכה בכירה בעמותה לטיפול וחקר האוטיזם – העמותה לילדים בסיכון.
מנתחת התנהגות BCaBA, בעלת B.A במדעי ההתנהגות, תעודת הוראה לחינוך המיוחד M.A בחינוך מיוחד. מרצה בתוכניות לניתוח התנהגות במכללת לוינסקי ובשיבא תל השומר, מדריכה ארצית מרכזת באגף לחינוך מיוחד. בעלת ניסיון רב במסגרות טיפול פרטיות וציבוריות, גני ילדים, בתי ספר יסודיים ועל יסודיים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, מתמחה בתלמידים עם הפרעות פסיכיאטריות, אוטיזם, הפרעות התנהגות.
מנתחת התנהגות, גרה בחריש נשואה ואמא לשניים מתוקים. בעלת תואר ראשון, בוגרת התוכנית להכשרת מנתחי התנהגות, עובדת כמנתחת התנהגות בגני עירייה כחלק מתוכנית מס"ע בעיריית הרצליה וגם מנחת פרקטיקום בתחום ההתפתחות התקינה בתוכנית להכשרת מנתחי התנהגות במכללת לוינסקי.
מנתחת התנהגות מוסמכת, BCBA, בעלת B.A בחינוך מהאוניברסיטה העברית ובמחול מהאקדמיה למוסיקה ומחול ו- M.A בחינוך מיוחד- התמחות באוטיזם מאוניברסיטת בר אילן. מנחת פרקטיקום לקידום מיומנויות חברתיות באוניברסיטת בר אילן (תואר שני בחינוך מיוחד-התמחות באוטיזם) ומרצה ומנחה בתכניות להכשרת מנתחי התנהגות במכללת דוד ילין ובמכללת לוינסקי. בעלת ניסיון טיפולי של כ-15 שנים בעבודה עם ילדים ומבוגרים עם צרכים מיוחדים ועם ילדים בעלי התפתחות תקינה, במסגרות שונות.
מנתחת התנהגות מוסמכת BCBA. בעלת תואר שני במנהל ומנהיגות בחינוך, אוניברסיטת תל אביב. מרצה במכללת לוינסקי ומנהלת מטה מקצועי בטיפולי. בעלת נסיון של כ 15 שנה בעבודה עם ילדים במגוון אוכלוסיות בינהם: ASD, ADHD, ADD, וילדים עם קשיים שונים בעלי התפתחות תקינה.
מנתחת התנהגות מוסמכת, BCaBA, בעלת B.A בחינוך מיוחד וספרות מאוניברסיטת בר אילן ובלימודי M.A בינתחומי במדעי הבריאות והשיקום בקריה האקדמית אונו. מרצה בתכנית להכשרת מנתחי התנהגות במכללת לוינסקי. עוסקת בניתוח התנהגות מעל לעשור במסגרות שונות. מלווה ומנחה משפחות וצוותים חינוכיים לילדים עם וללא מוגבלויות, מנחה תכניות שילוב ותכניות ביתיות לילדים עם מוגבלות המשולבים בחינוך הרגיל ומעבירה סדנאות והשתלמויות מקצועיות בתחום.
נירן בן זאב, מנתחת התנהגות
התוכנית כוללת פרקטיקום בהיקף של 500 שעות הכוללות קורס ליווי פרקטיקום. מסגרות הפרקטיקום מגוונות ונתונות לבחירתו של הסטודנט בתיאום עם ראש התוכנית. הפרקטיקום יחל כבר בסמסטר השני ללימודים והוא כולל שעות התנסות קליניות בשטח ועבודת הכנה: קריאה, כתיבה וניתוח נתונים.
מקצוע ניתוח התנהגות נתפס כמקצוע חדשני שהביקוש אליו גובר מידי שנה.
בוגרי התוכנית יוכלו להשתלב כמנתחי התנהגות במגזר הציבורי במערכת החינוך הרגילה ובמערכת החינוך המיוחד, במסגרות מתי"א, בגופי רווחה ובריאות, בארגונים ועמותות שונות העוסקות בטיפול ורווחה של ילדים ונוער כגון אלו"ט, בבית אקשטיין ועוד.
במגזר הפרטי אפשרות להשתלב בקליניקות פרטיות, במרכזי טיפול שונים ועוד.
בוגרי התוכנית יהיו זכאים לתעודת בוגר תוכנית ההכשרה למנתחי התנהגות מטעם מכללת לוינסקי לחינוך ובית ליאור
* יתרת שכר הלימוד תשולם לאחר קיזוז תשלום קרנות השבתון.
תואר ראשון וראיון אישי
ימי שני
אוקטובר
שלושה סמסטרים בסך הכול, הכוללים 500 שעות פרקטיקום
המכללה מציעה מבחר גדול של תכניות לתואר ראשון בחינוך (B.Ed) ותעודת הוראה; הסבת אקדמאים להוראה; תכניות לתואר שני בחינוך ,(M.Ed) שבחלקן מסלול עם תזה, תואר שני ותעודת הוראה לאקדמאים (M.Teach) ; תואר ראשון ותואר שני בחינוך מוסיקלי.