תוכנית הלימודים המוצעת בחוג לספרות ילדים ונוער מאפשרת לסטודנטים להכיר את הספרות לילדים ולנוער העברית והישראלית הקלאסית והמודרנית כמו גם את הספרות לילדים ולנוער העולמית המתורגמת ואת עיבודיה למדיומים תקשורתיים כגון טלוויזיה, קולנוע, תוכנות ומשחקי מחשב וכדומה.
מטרתה של תוכנית הלימודים בחוג לספרות ילדים ונוער היא לחשוף בפני הסטודנטים את היבטיה השונים של ספרות זו כמקצוע רב־תחומי, המשיק לתחומי דעת אחרים כפסיכולוגיה, אוריינות, חינוך, פולקלור, לשון, איור, מוזיקה ועוד. הלימודים בחוג משלבים בין תאוריה לבין התייחסות יישומית לדרכי הוראתה של הספרות לילדים ולנוער בגן ובבית-הספר.
רוחמה אלבג
יצירתה האוטוביוגרפית של נורית זרחי תעמוד במרכז הקורס. היצירות לילדים וגם אחדות מיצירותיה למבוגרים ייבחנו גם באמצעות בחינת יחסי הגומלין והזיקות בין שני הסוגים הללו, וכיצד היצירה האחת משפיעה או מהווה מקור השראה לאחרת. כן תיבחן סוגיית המהימנות ויצירת קירבה שבין הקורא לטקסט. נתוודע לממד הפנטזיה ביצירתה ומקורותיו, כחלק מניסיונה של היוצרת לברוא עולם חליפי. אופיין הווידוי של יצירותיה יהווה ציר משמעותי בהיכרות שלנו עם עולמה המורכב.
רוחמה אלבג
היכרות עם יצירתו הספרותית המעניינת של נחום גוטמן, שכלל לא התכוון לכתוב אלא להוסיף ולצייר, כדבריו. נבדוק את יחסי הגומלין בין הציור לסיפור, ונבחן את הדינמיקה שבין הטקסט הספרותי והציורים, המתמקדים בייצוגה של העיר העברית הראשונה. נתוודע לתולדות חייו, כפי שהוא תיארם בספרו "בין חולות וכחול שמיים" וכן ביצירות שייועדו לילדים ופורסמו בעיתון "דבר לילדים" – לובנגלו מלך זולו, שביל קליפות התפוזים, עיר קטנה ואנשים בה מעט.
רוחמה אלבג
הקורס יבחן את יצירת עגנון שנכתבה לילדים או זו שילדים עומדים במרכזה. המניע לכתיבה ייחודית זו נעוץ בתפיסה שיש להעשיר את המצע הספרותי בעיקר בשנות העשרים והשלושים, מהלך שהחל בברלין והגיע יחד עם כותביו לארץ. בין יתר היצירות נתוודע לשירי "ספר האותיות" וסיפורים קצרים שבמקורם יועדו לתלמידי בית הספר כ"מעשה העז" ו"על השחיטה" והסיפור "מאויב לאוהב", שאף עובד לסרט. במקביל נתוודע ליצירות שבמרכזן עומד הילד או המתבגר והן ברובם יצירות ביוגרפיות-נוסטלגיות של הסופר.
חוסני אלחטיב שחאדה
יותר ממאה שנים מלאו ליצירת ספרות עברית מאוירת, שתחילתה בתנועת ״חובבי ציון״ ברוסיה, אשר בסוף המאה
ה-19 החלה בפעילותה להפוך את העברית לשפה שראוי לדבר בארץ הקודש. במהלך הקורס נלמד על התפתחות הספר המאויר בעברית, וכמו כן נתוודע לספרי ילדים מאוירים בשפות אחרות, כמו ערבית, איטלקית ואנגלית. נערוך השוואות בין הספרים ונלמד על תפקידו של האיור בספר, וכיצד הוא משרת את הטקסט או מעביר את המסר, במקרה שהוא קיים. נכיר את דרכי הפעולה של המאייר והכותב, ונשווה גרסאות שונות של אותו ספר שיצא לאור בזמנים שונים ובשפות שונות. נבחן את השינויים והמגמות שחלו באיורי ספרי הילדים במהלך השנים וננתח את הסיבות לכך. נלמד גם על התפתחות סגנונות האיור בספרות הילדים העברית.
בתיה אפלפלד
הקורס יעסוק בהנחלת המורשת התרבותית וחיזוק תחושת השייכות הלאומית-חברתית בגן באמצעות יצירות ספרות לילדים. נלמד כיצד לציין ימי שמחה וכן ימי זיכרון ואבל בלוח השנה העברי (מט"ו בשבט עד שבועות) בעזרת שירים וסיפורים. יחד נברר ערכים שעומדים בבסיסם של חגים שונים – כבוד האדם וחירותו, עצמאות, חובת הזיכרון, ערבות-הדדית, כיבוד הטבע – ונבדוק כיצד ניתן לדון בהם באופן שמותאם לילדים.
בתיה אפלפלד
בקורס נבדוק כיצד ספרות הילדים מתמודדת עם כאב השכול ועם אימת המוות ומסייעת לנו, אנשי החינוך, לגעת בנושאים רגישים ומורכבים. נקרא וננתח מגוון סיפורים ושירים העוסקים באבדן של אדם קרוב ובחוויית האבל. נוסף על כך, נבדוק מדוע רבים מגיבוריה של ספרות הילדים הם יתומים, תוך התייחסות לפרקים נבחרים מתוך יצירות קלאסיות כגון, הקוסם מארץ עוץ ובמבי.
בתיה אפלפלד
הקורס יוקדש ליצירות ספרות העוסקות בפחד מפני החושך, בקשיי הירדמות ובחלומות. בכיתה נדון ביצירות ונבדוק כיצד הן יכולות לסייע לנו לשוחח עם ילדים, באופן גלוי ונינוח, על משאלות וחרדות שנחשפות בחלום. נוסף על כך, נלמד על חשיבותם ומשמעותם של חלומות בחיי מבוגרים וילדים, תוך התייחסות לתיאוריות פסיכואנליטיות ולמחקרים עכשוויים.
בתיה אפלפלד
בחשיבה הילדית אנו מוצאים נטייה לאנימיזם (הנפשה) ולפרסוניפיקציה (האנשה). הילד מייחס לחפצים דוממים רוח חיים או אפילו מעניק להם תכונות אנושיות, כאילו היו מסוגלים לחשוב ולהרגיש כמוהו. בקורס נבחן כיצד סופרי ילדים מתייחסים לתופעה הפסיכולוגית הזו ומשתמשים בצעצועים ובחפצים אחרים כדי להצית את דמיונם של הקוראים הצעירים ולגעת בנושאים הרלוונטיים לחייהם.
נילי אריה-ספיר
במסגרת הקורס נעסוק באיכויות האינטרטקסטואליות של משלים ושל סיפורי "למה", שמקורם בעיקר בסיפורי בעלי חיים' ושעובדו עבור ילדים: נבצע פרשנויות דידקטיות של משלים ופרשנויות אטיולוגיות ודידקטיות של סיפורי "למה". נעיין בתהליכים שעברו סיפורים אלה מן הספרות העממית לספרות הילדים תוך זיהוי המסרים המגוונים שעלו ועולים מהם, ואשר מתאימים בעיקר לילדים, בהקשרים שונים של חברה, זמן ומקום.
נילי אריה-ספיר
במסגרת הקורס נעסוק בפרשנויות של טקסטים ויזואליים שמהווים נוסחאות של סיפורים עממיים, ונלמד לזהות את השיח שבין האמירה העממית לבין האמצעים הוויזואליים הבאים לידי ביטוי בטקסטים השונים. נדון בנוסחאות המציגות מגוון של ז'אנרים עממיים (מעשייה, מיתוס, אגדה).
נילי אריה-ספיר
במסגרת הקורס נעסוק בסיפורים עממיים השייכים לסוגת המעשייה, שהדמויות מניעות העלילה שבהן הן מכשפות. מול המכשפות האקטיביות עומדות דמויות נשיות פסיביות, שהמכשפות מפעילות נגדן את כוחותיהן. אינטראקציה מגית זו מייצרת שפע של פרשנויות (פסיכואנליטית, מגדרית, היסטורית, הקשרית), שבהן נעסוק במשך התהליך הפרשני של המעשיות.
נילי אריה-ספיר
במסגרת הקורס נעסוק בז'אנר המעשייה באמצעות טקסטים מילוליים וויזואליים, המתרכזים בהרפתקאות (בעיקר לאורכם של מסעות) שעוברים על ילדים בגילים שונים ובהקשרים חברתיים שונים. נדון במשמעויות שמקבלים האירועים המתרחשים לאורך עלילות המעשיות בחייהם של הילדים גיבורי המעשיות, ובתפקידיהם של אירועים אלה כסמנים בתהליכי החניכה וההתבגרות של הילדים.
ציפי בבצ'יק
הקורס בוחן את עבודתו הספרותית של יהונתן גפן, המשורר והפזמונאי, הסופר והעיתונאי, המבצע והמתרגם. יצירותיו הם קלאסיקה לילדים ולמבוגרים כאחד השומרת על איכותה לאורך השנים. הקורס יתמקד במיוחד בשיריו לילדים מתוך "שירי הכבש השישה עשר" ויבחן את נקודת המבט של גפן כמבוגר המנסה לראות בצורה מודעת את מה שלא היה מודע אליו כילד. נכיר שירה ארספואטית תוך עיון ולימוד השוואתי בשיר "איך שיר נולד?" נדון במקצוע "כותב השירים" על פי תפיסתו של גפן ונקיים דיאלוג על מיהו קהל נמעניו: ילדים, מבוגרים או שניהם.
ציפי בבצ'יק
הקורס יתמקד בהוראת חגי תשרי, חנוכה ופורים תוך התבוננות בטקסטים ספרותיים מרכזיים (שירה, הגות וסיפורת). באמצעות הטקסטים נבחן את המנהגים, המסורות והמקורות של כל חג. הנחת היסוד היא שאיש החינוך הוא סוכן תרבות המופקד על הקניית המורשת התרבותית-לאומית לילדי ישראל. במורשת זו החגים הם תמצית, תזכורת וסמל לתפיסות ולעקרונות, על כן חשוב לחשוף סטודנטים לספרות הילדים הדנה בחגי ישראל. מטרות הקורס: לעורר תחושה של שייכות לאומית תרבותית בקרב הסטודנטים כדי שהם יוכלו לטפח אותה בקרב ילדי הגן, ולהגביר את המעורבות הרגשית והאינטלקטואלית בתרבות היהודית בעבר ובימינו.
ציפי בבצ'יק
בקורס נסקור תיאוריות העוסקות בספרות מידעית, נעקוב אחר ספרים המספרים את סיפורם של גיבורים אמיתיים ושל דמויות מופת, המציגים סוגיות עמוקות המעסיקות ילדים. נוסף לכך, נבחן ספרים המספרים את סיפור חייהן ואת דרכי ההתמודדות של דמויות היסטוריות מעוררות השראה לילדים ולהורים כאחד. נעסוק גם בספרים העוסקים ביישום של פסיכולוגיה חיובית בחיי היום-יום במטרה להכיר דרכי הוראה לחשיבה חיובית שתוביל לטיפוח חשיבה זו אצל הילדים בגן. הקורס בנוי כשיעור הכולל סדנה, חוויה ותרגול.
יעל בלבן
ירושלים שירים סביב לה: שירים וסיפורים רבים נכתבו על ירושלים, למבוגרים ולילדים. ירושלים היא עיר הבירה של מדינת ישראל, סמל לשאיפתם של היהודים לשוב לארצם, מקום קדוש לבני שלוש דתות וגם מקום שבני אדם שונים חיים בו. במסגרת הקורס הסטודנטים יקראו מבחר מתוך יצירות הספרות לילדים שנכתבו על ירושלים, וילמדו כיצד משתקפת ביצירות אלה העיר ירושלים על שכונותיה ואתריה המגוונים, על העדות השונות החיות בה ושלושת אלפי שנותיה. הקורס ילווה בהאזנה למוזיקה ובהתבוננות ביצירות אמנות חזותית.
יעל בלבן
הספרות מאפשרת הצצה למחשבות ולרגשות של אנשים אחרים, דבר שאינו אפשרי במציאות. הקורס יעסוק בשירים ובסיפורים לילדים שבהם ילדים שנחשבים "רעים" בעיני עצמם או בעיני הסביבה, ברוח אמירתו הידועה של המחנך הדגול יאנוש קורצ'אק, "אין ילדים רעים – יש ילדים שרע להם". הסטודנטים יתנסו בקריאה ביקורתית של יצירות ספרות בנושא טעון זה, בהצצה לעולמם של ילדים שחשים עצמם "רעים", ובבחינת הגבולות בין שובבות לאלימות דרך הספרות. הקורס יקנה לסטודנטים כלי נוסף לעיסוק בנושאים טעונים אלה באמצעות קריאה ביצירות ספרות.
יעל בלבן
הקורס יציע עיסוק ודיון במגוון נושאים בתחום הקיימות דרך קריאה ביצירות ספרות לילדים. הסטודנטים יקראו סיפורים ושירים העוסקים בקשרים שבין האדם לעולם ובין האדם לטבע (לרבות טבע עירוני ובעלי חיים בסביבת האדם); בנושאים הקשורים לשמירה על הסביבה ועל איכות החיים בה; ובהנעה לפעולה למען עולם טוב יותר. הקריאה והדיון יקנו לסטודנטים כלי נוסף להתייחסות לנושא חשוב זה ויהוו השלמה והעמקה של העיסוק בקיימות בתחומי דעת אחרים.
רבקה ברגר
מטרת הקורס היא להכיר את יסודות סיפורת הילדים לגיל הרך. יוצגו ז'אנרים מרכזיים, כמו: משל, מעשיה, סיפור ריאליסטי וספור פנטזיה. באמצעות דיון במבחר סיפורי ילדים לגיל הרך קלאסיים ועכשוויים, ייבחנו תמות ומוטיבים אופייניים לסיפורת הילדים, וכן דרכי עיצוב בולטות ויוצעו גם כלים ביקורתיים לבחינת איכותה של סיפורת הילדים.
רבקה ברגר
יצירות ספרות לילדים מתארות קשת של סיטואציות ודמויות, ומבטאות מצבי נפש מגוונים של ילדים ומבוגרים. במהלך הקורס יידונו מגוון יצירות מספרות הילדים לגיל הרך על פי שיטת הספרותרפיה, תוך לימוד דרכי ההפעלה של השיטה. באמצעות דיון חווייתי נרכוש כלי מעשי לעבודה בגן הילדים ובכיתה, וכן נעמיק את הידע וההבנה בנפש הילד, ונפנים עקרונות חינוכיים משמעותיים בעבודה עם הגיל הרך.
רבקה ברגר
יצירתה של נורית זרחי לילדים מתארת את חוויות הילדות באופן מלא דמיון והומור. שיריה וסיפוריה מציגים את עולם הילדים "בגובה העיניים", ונותנים מקום לרגשות הילד ולאופן התבוננותו המיוחד בעולם. יצירותיה של זרחי לילדים הן רבות רבדים, ופונות בעת ובעונה אחת גם למבוגרים.
באמצעות דיון במבחר יצירות של זרחי, נכיר את קולה המיוחד, את הדמויות המגוונות, את הנושאים הרווחים, את דרכי העיצוב הבונות את יצירתה וכן את הערכים המשתמעים ממנה.
תמי ישראלי
ספרי הילדים של נירה הראל מעשירים את מדף הספרים זה ארבעים שנה ויותר. בקורס זה נכיר את עבודתה הספרותית ואת חתימתה הפואטית של הראל, לצד בחינה של שינויי נורמות בספרות הילדים הישראלית והאופן שבו הם מגולמים בכתיבתה. לאורך שנות יצירתה הראל השפיעה על המערכת הספרותית בישראל גם במסגרת שלל תפקידי עריכה שמילאה. היא שימשה כעורכת של ספרי ילדים בהוצאות "מסדה"(1982-1979) ו"עם עובד" (2000-1983), הייתה העורכת והמקימה של עיתון הילדים פילון (1979-1976) ונמנתה עם המקימים והעורכים של "דף-דף", אתר האינטרנט הראשון העוסק בספרות ילדים בישראל. במהלך הקורס נקדיש זמן הן לספריה של הראל והן למגמות שקידמה והובילה בתפקידיה כעורכת, ואף נארח אותה לשיחה אישית ולהיכרות.
תמי ישראלי
הקורס יעסוק ביצירתה של המשוררת וסופרת הילדים האהובה, מרים ילן שטקליס (1984-1900). שטקליס היא זוכת פרס ישראל הראשונה לספרות ילדים, ועל יצירתה כתבו שופטי הפרס ש"עם כל תינוק הנולד בארצנו, נוסף לה למרים ילן שטקליס קורא חדש ודאי". במהלך הקורס נתוודע אל עולמה הפואטי של היוצרת על מאפייניו וייחודו ואת הדמויות המאכלסות אותו, האחים דני ורותי, הבובה, הדובי ועוד. נוסף לכך, הקורס יקדיש קריאה גם בסיפוריה של שטקליס ובכללם גם לסיפורה המונומנטלי "המסע אל האי אולי". במהלך הקורס ניחשף גם לחומרי ארכיון נדירים מתוך עיזבונה הספרותי הנמצא במרכז ע"ש לוין קיפניס, חומרים שיש בהם כדי להאיר היבטים נוספים ביצירתה ובמחקר על אודותיה.
תמי ישראלי
"לו יכולתי הייתי קוסם/מטייל בספרי אגדות/הייתי את כל העולם מבשם/ביופיים של רזים וסודות" (מתוך החולם הקטן, זמירה הירש). ספרות הילדים עמוסה בייצוגים של כיסופים, משאלות לב ומחוזות חפץ, החל מאיי הזהב של ביאליק הכרוכים במסורת שירית רומנטית ובשאיפה לאומית ועד לדב חומפס שלכהן-אסיף הלומד על בשרו שמוטב לעתים להיזהר ממה שאתה מבקש. בקורס נצא למסע בעקבות המשאלות בשירים ובסיפורים לילדים, נעקוב אחר גיבורים מייחלים, נמפה את סוגי המשאלות, את המוטיבציות שלהן, כמו גם את הקשרן החברתי, לאומי וההיסטורי..
יניב מסינגר
התנ"ך מציע מבחר גדול ומרתק של סיפורים, אבל איך מספרים אותם לילדים? למרבה השמחה, מדובר בשדה חרוש – רבים עיבדו לילדים סיפורים שונים מהתנ"ך. הקורס יסקור חלק מהעיבודים הקיימים ויציע קריטריונים להערכת איכותם של העיבודים, כמו גם להתאמתם של הסיפורים לעיבוד כזה מלכתחילה. תידון גם שאלת המניע והמטרה בסיפור סיפורי התנ"ך לילדים.
יעקבה סצ'רדוטי
בקורס המוצע ייבחנו יצירותיו לילדים של מאיר שלו מנקודת מבט פואטית וחברתית באמצעות ניתוח ספרותי, סגנוני ותמאטי. בקורס נדון במבנה התוכני והלשוני של היצירות, במסרים החברתיים, הפסיכולוגיים והפילוסופים, כמו גם בדילוגו של שלו בין שתי מערכות ספרותיות, מערכת הספרות למבוגרים ומערכת הספרות לילדים ובמקומם של הנמען-הילד והנמען-המבוגר ביצירות.
יובל עמית
בשליש האחרון של המאה ה-20, עם עלייתן של המודעות הסביבתית והתנועות "הירוקות", החלו לעלות גם בספרות לילדים שאלות בנוגע למקומם של ילדים בסביבה הטבעית והתרבותית וליחסיהם עמן. גם במחקר של ספרות ילדים ושל "תרבות הילד" בכלל נבחנו בעשורים האחרונים תנאי חייהם של ילדים במציאות החדשה בעולם פוסט-מודרני: ילדים חיים ב"מקומות של ילדים", ב"משולש המוסדי" – בית-בית ספר-פנאי, התוחם את שגרת חייהם, ויוצר עבורם "איים אורבניים"; מקומות שתוכננו ועוצבו בידי מבוגרים כ"מקומות לילדים", והותאמו להם בידי אדריכלים ומחנכים, מ"גן השעשועים" של פרידריך פרבל ועד לפארקים הגדולים של ימינו. התפיסות החדשות בנוגע למקומה של הילדות עומדות בניגוד לאחד מיסודותיה של תפיסת הילדות מאז המאה ה-19 – ההנחות בדבר "התום" של הילדות. "הטבע", במסגרת זו, נתפס כמקומה (locus) של הילדות, הסביבה המתאימה ביותר למאפייניהם ולצורכיהם של ילדים ולפיתוח כישוריהם ועמדותיהם כלפי הסביבה, "עולם ירוק" המציע לילדים מפלט מפני תרבות המבוגרים. הביקורת מן הזרם של האקוקריטיציזם (Ecocriticism) חוקרת את היחסים בין הספרות לבין הסביבה הפיזית, בין השפה לבין התרבות, בין אנושי ולא אנושי. קריאה זו בוחנת את הכתיבה הספרותית מן הזווית האקולוגית, את היחסים בין האדם לסביבה, לטבע ולבעלי החיים, ובין הכותבת לסביבת החיים שבה הוא חיה ויוצרת. הספרות הסביבתית לילדים מייחסת לעצמה תפקיד מחנך – להדריך את הילדים ליחסים "בריאים" עם סביבתם ולעשותם לבעלי מודעות סביבתית מפותחת יותר. "הגאוגרפיה של הילדות" (Geographies of Childhood) בוחנת נתונים הנוגעים לחיי יום-יום של ילדים, להשתתפותם בתהליכים אזרחיים, למשל, בהקצאת משאבים ציבורית, בכלכלת המשפחה, ועוד; היא מדגישה את המוגבלות הנכפית על המרחב של הילדות, ומעמתת אותו עם הייצוגים המקובלים לחייהם של ילדים בספרות ("גאוגרפיה של ספרות").
מזל קאופמן
במסגרת הקורס נפגוש בשיריהם של יוצרים מן הקלאסיקה העברית (ביאליק, שלונסקי, אלתרמן, קדיה מולודובסקי, פניה ברגשטיין, לאה גולדברג, מרים ילן שטקליס, עודד בורלא, ע' הלל ועוד) ומן השירה העכשווית המודרנית (תרצה אתר, יהודה אטלס, יונתן גפן, נורית זרחי, שלומית כהן-אסיף ועוד), נכיר סוגי שירה שונים לילדים (שירי ערש, השיר החינוכי, שירי משחק ודמיון ועוד) ונעמוד על המייחד את סגנונם ולשונם של השירים לגיל הרך. בקורס נתייחס גם לאיורים בספרי השירה לילדים ולאופן שבו הם מתכתבים עם הטקסט השירי. במהלך הקורס נציע כלים לניתוח פרשני ונבחן דרכים דידקטיות להנגשתו וזימונו של השיר לעולמו של הילד.
מזל קאופמן
הקורס יבחן את השתקפותו ואופן עיצובו של ההיבט הערכי במגוון רחב של יצירות מן הקלסיקה ומן המודרנה העולמית והישראלית, ויפנה תשומת לב אל מחקרים רלוונטיים בנושא. במהלך הקורס נבחן ערכים, אידיאות ונורמות התנהגות המוטמעים בספרות הילדים. נשאל מה ניתן ללמוד מתוך יצירות אלו על תפיסת הילד, עולמו ומקומו בחברה וכיצד משתקפים שינויים ערכיים באשר לשאלות הנוגעות ליחסי הורים וילדים, לתפיסת התא המשפחתי ולמקומו של הילד בתוכה, לשאלות מגדר ולשאלות שעניינן יחסים שבין האדם לטבע. מקום מיוחד יינתן לבחינת הערכים העולים מתוך יצירות המתייחסות לחגי ישראל.
מזל קאופמן
במהלך הקורס נתמקד ביצירות ספרות לגיל הרך המזמנות תכנים רגשיים חיוביים ושליליים מעולמו של הילד וסביבתו (שמחה, שלווה, אהבה, סיפוק, כעס, אבדן, בושה, קנאה, בדידות, פחד, אמפטיה ועוד). נשאל כיצד ובאלו דרכים מאיר הטקסט הספרותי מבעים רגשיים וכיצד הם מטופלים בו. כמו כן נתוודע במהלך הקורס אל גישות תיאורטיות העוסקות ביכולותיה של יצירת הספרות לפתח בקוראים שפה רגשית ולעודד צמיחה רגשית והתפתחות מנטלית. בקורס ידונו בין השאר היצירות "בילי"לנורית זרחי, "כובע הקסמים" ללאה גולדברג, "הילדה איילת" לקדיה מולודובסקי, "מלכת הדבורים" בעיבוד האחים גרים, "שלוש שמלות" לשלומית כהן-אסיף, "פו הדב" לא"א מילן, "ארנב הקטיפה" למרג'רי ויליאמס ועוד. השיעור ישלב פעילות סדנאית.
חן שטרס
הקורס יעסוק בספרי הילדים של דויד גרוסמן – מהסופרים המרכזיים ביותר בספרות הישראלית העכשווית, למבוגרים ולילדים. נתמקד בקשרים בין שפה ליחסים בין אני לאחר ובשאלות של תקשורת בין-אישית בספריו של גרוסמן. במהלך הקורס נדון במקומה של השפה בתקשורת בין הילד לסובבים אותו ובשאלות שעולות מהדיון בלשון ובשפה בילדות: השפה כגורם מקשר אך גם מפריד, הבנה ואי-הבנה, בדידות והזדהות. הספרים שנקרא הם סדרת ספרי איתמר, "השפה המיוחדת של אורי", "חיבוק" וקטעים מספר הנוער "יש ילדים זיגזג"