רציונל

לימודי חינוך בתואר הראשון B.Ed. מהווים את התשתית התיאורטית, המחקרית והפרקטית להבנת מהות תפקיד המורה והמחנך והם נשענים על שלושה תחומי דעת עיקריים: פסיכולוגיה, סוציולוגיה ופילוסופיה, המבססים בקרב הסטודנטים להוראה את הידע הערכי, הביקורתי והפדגוגי של המעשה החינוכי. הקורסים הנלמדים בחוג מספקים למגוון תוכניות ההתמחות במרכז האקדמי את התשתית התיאורטית והמחקרית הרלוונטית להן, תוך חשיפת הסטודנטים לתיאוריות חינוכיות מודרניות ופוסט-מודרניות ולמחקרים עדכניים בחינוך ובהוראה. בחשיפה זו מודגש הדיאלוג שבין ידע תיאורטי לבין ידע פרקטי המתורגם לכדי יישום בשדה ההתנסות בהוראה תוך הבניית שפה חינוכית אקדמית ומקצועית.

מטרות

מטרות המחלקה לחינוך מתמקדות בטיפוח הכשירויות הבאות:

  1. ראייה הוליסטית בחינוך– היכולת לערוך אינטגרציות בין הדיסציפלינות השונות המרכיבות את תחום החינוך, היכרות מקרו ומיקרו עם מערכת החינוך המקומית והגלובלית ועם מערך השפעותיה על עבודת.
  2. פדגוגיה–  הבנה עמוקה של רכיבי תכנון הלימודים ויכולת ליישם, להעריך ולפתח תהליכי הוראה-למידה וסביבות למידה מתקדמות וחדשניות.
  3. הובלה ומנהיגות – הובלת תהליכים חינוכיים-חברתיים, יצירת שיתופי פעולה, תקשורת והובלה של מערכות היחסים עם תלמידים, עם הורים, עם צוות חינוכי ועם בעלי תפקידים במערכת.
  4. ערכים– פיתוח רגישות לסוגיות ערכיות הנוגעות לצדק חברתי, לאתיקה ולרב-תרבותיות.
  5. חשיבה מחקרית וביקורתית – לימודי החינוך מהווים תשתית ללימודים מתקדמים ומושם בהם דגש על פיתוח חשיבה ביקורתית ורפלקטיבית, ועל פיתוח מיומנויות מחקר להתפתחות מקצועית ואקדמית על בסיס מתודות איכותניות וכמותיות של מחקר חינוכי.

דרכי הוראה ולמידה

בקורסי החינוך מיושמים תהליכי הוראה-למידה מגוונים: סימולציות, חקר מקרים, כיתה הפוכה, למידה מבוססת פרויקטים, למידה בין-תחומית, למידת עמיתים והוראה שיתופית, הכול באמצעות סביבות למידה פיזיות ודיגיטליות סינכרוניות ואסינכרוניות.

דוגמאות לקורסים שנלמדים במחלקה לחינוך:

  • היבטים סוציולוגיים בעבודת המחנך
  • אקטיביזם בחינוך
  • מיגור גזענות
  • היבטים פסיכולוגיים בחינוך
  • מיניות בגיל ההתבגרות
  • יחסי הורים-מורים
  • היבטים פילוסופיים בחינוך
  • התמודדות עם אלימות
  • פיתוח סביבות למידה
  • חדשנות פדגוגית
  • כישורים חברתיים

אירועים במחלקה

(יתעדכן לקראת כל סמסטר)

סדרת הרצאות אורח באולפן לוינסקי

27.2.2022 יום ראשון בשעה 18:00  שבי גוברין, ראש המרכז להוראה חדשנית ומיטבית, על טכנולוגיות חדשות ולמידה – מגמות עדכניות

27.3.2022 יום ראשון בשעה 16:30  רג'י אלכרם, מנהל תיכון באבו תלול, על מנהיגות חינוכית בחברה הבדואית

 24.5.2022 יום שלישי בשעה 17:30  פרופ' אילת ברעם צברי, מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה מהטכניון, על תקשורת המדע בעידן הפוסט-אמת