"רדיו לב המדינה", 5.8.2018
תמלול הריאיון:
מרגלית צנעני : פרופ' יצחק גילת שלום רב לך.
פרופ' יצחק גילת : שלום וברכה.
מרגלית צנעני : אתה ראש רשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך.
פרופ' יצחק גילת : אכן. אני רק שומע אותך קצת חלש.
מרגלית צנעני : אז , אני אומרת לטכנאי קצת להרים את הקול. אני קוראת כאילו חזון לא טוב למשל, למקצוע ההוראה.
פרופ' יצחק גילת : אני עדיין שומע אותך.
מרגלית צנעני : אתה חייב להגביר. אתה איתי פרופ'?
פרופ' יצחק גילת : אני אתך לחלחוטין.
מרגלית צנעני : עכשיו אתה שומע טוב יותר?
פרופ' יצחק גילת : כן. אם לא אכפת לך לחזור על השאלה.
מרגלית צנעני : אני שואלת. אני קוראת בעיתונים למשל, מקצוע ההוראה לאט לאט הולך ותופס מקום לא טוב.
פרופ' יצחק גילת : התמונה קצת יותר מורכבת.
מרגלית צנעני : בבקשה.
פרופ' יצחק גילת : … סך הכל המעמד של המורים בחברה הוא נמוך יותר מאשר של עורכי דין, אנשי הייטק , זה בהחלט מצער, יחד עם זה אם אנחנו בודקים את הממצאים בצורה קצת מפורטת, אנחנו רואים החשיבות … של המורים לחברה נתפסת כמאוד גבוהה כמעט כמו של רופאים. לעומת זאת, השכר שמקבלים אינו ראוי. האטרקטיביות של המקצוע … הורים לא רוצים…
מרגלית צנעני : אני רק רוצה להסביר למאזינים. קיים מחקר שאומר, מבטא את מעמד המקצועות בחברה הישראלית וזה נערך במכלל לוינסקי. הגננות בשפל, המורים בשפל . אתה יודע מה, מי יציל את הילדים תגיד.
פרופ' יצחק גילת : שאלה טובה. הגננות והמורים שיש כאן עושים עבודה יוצאת מהכלל, עובדה שהציבור מכיר בזה המקצוע הזה הוא חשוב. זה שהמעמד של המורים נמוך זה לא אומר שהם לא עושים עבודה טובה.
מרגלית צנעני : אני יודעת שהם עושים עבודה נהדרת.
פרופ' יצחק גילת : את בטח יודעת נכון, זה מצער ואפילו כואב. אבל מצד שני ,אי אפשר להתכחש לעובדה המעמד של מורים הוא נמוך.
מרגלית צנעני : המעמד של המורים נמוך בגלל ממשלות ישראל לדורותיהם, שילמו להם שכר לא הולם, אף פעם לא האדירו את מקצוע ההוראה ויש זלזול מלמעלה.
פרופ' יצחק גילת : בואי נאמר ככה. אני חושב, לא שאני חושב , אני יודע לאורך השנים היו המון המון מאמצים לעלות את המעמד של המורה , גם של גנות למרבה הצער זה לא כל כך צלח, כי כנראה הפתרונות שהעלו הם לא היו מספיק אפקטיבים.
מרגלית צנעני : כן.
פרופ' יצחק גילת : דרך אגב, השכר של מורים עלה בעקבות הסכם אופק חדש, עוז לתמורה. היום מורים ותיקים השכר שלהם הוא לא כל כך נמוך, כנראה שהציבור עוד לא יודע את זה. אני יודע בתודעה של המורים נצרב מורה , היוקרה לא … המעמד נמוך, השכר נמוך וככה.
מרגלית צנעני : אני הבנתי, שיש מחסור במורים ואני אגיד לך מי יפגע תחילה, הפריפריה, שמה יהיו מורים מדרג יותר נמוך, כי מי ילך לפריפריה, לא המצטיינים לצערי.
פרופ' יצחק גילת : לא נותר לי אלא להסכים אתך.
מרגלית צנעני : לצערי חזון לא טוב.
פרופ' יצחק גילת : גם המצב הנוכחי בואי נהיה אופטימים.
מרגלית צנעני : אז מה צריך לעשות פרופ'?
פרופ' יצחק גילת : זה נשמע קצת … ובנאלי קודם כל, צריך להעלות את השכר של המורים …
מרגלית צנעני : וודאי.
פרופ' יצחק גילת : אנחנו יודעים טוב מאוד, השכר שמקבלת בעלת מקצוע מעיד על החשיבות שהחברה נותנת לאותו מקצוע נכון. אנחנו יודעים שיש מדינות כמו למשל , פינלנד או סינגפור ששמה המעמד של המורים הוא מאוד גבוה. את יודעת, בפינלנד ממש מקצוע מבוקש, מתחרים להתקבל הכשרה להוראה. כל הגישה שם היא הרבה יותר.
מרגלית צנעני : תשמע, המקצוע הכי מכובד הוא :
1. רפואה.
2. הייטק.
3. עריכת דין.
4. צבא קבע
5 . הוראה.
6. עבודה סוציאלית.
פרופ' יצחק גילת : נכון.
מרגלית צנעני : המקצוע המועדף על ההורים בוא תשמע :
1. הייטק.
2. רפואה.
3. עריכת דין.
4. צבא קבע.
5. הוראה.
6. עבודה סוציאלית.
אבל המקצועות הכי משתלמים והנה הדירוג :
1. הייטק.
2. עריכת דין.
3. רפואה.
4. צבא קבע.
5. הוראה.
6. עבודה סוציאלית.
המקצוע הכי תורם לחברה הוא :
1. רפואה.
2. הוראה.
פה מקבל כבוד מקצוע ההוראה.
1. רפואה.
2. הוראה.
3. הייטק.
4.עבודה סוציאלית
5. צבא קבע.
6. עריכת דין.
המקצוע הכי תורם לחברה, עריכת דין הוא מקום אחרון.
פרופ' יצחק גילת : נכון. נקודה משמעותית.
מרגלית צנעני : נכון.
פרופ' יצחק גילת : אם את מדברת על חזון אז יכול להיות שכאן באמת אנחנו רואים את הכיוון זה שינוי בעתיד. יש הכרה בזה שמורים חשובים. אני לא חושב שיש בן אדם שיגיד שההוראה היא לא חשובה. אז צריכים לתת למורים החשובים את הערך המתאים.
מרגלית צנעני : בוודאי מורה, פרופסור, מורה הוא מורה לחיים.
פרופ' יצחק גילת : בדיוק נכון. את בטח זוכרת בעצמך גם מורים.
מרגלית צנעני : זוכרת מורים שאין כמותם יותר, אין. אני לא עושה אידיאליזציה. אני פשוט יודעת וזוכרת היטב אלו מורים היו לי ואם אני מדברת בעברית שתמיד אומרים לי העברית שלך יפה. קראתי המון, זה הכל גם בזכות הבית שלי, אבל גם בזכות מורים שהם היו מורי הוראה ממש, אבל ממש מחנכים גדולים והיום זה קצת פחות לצערי.
פרופ' יצחק גילת : לכן, אני חושב מה שאתם עושים עכשיו שאתם מעלים באמת את הנושא הזה למודעות והדברים שאת אומרת, זה בדיוק מה שצריך לעשות. זה אומנם לא מגדיל את השכר. אני יכול בהחלט להוביל לתהליך שיגיע לזה.
מרגלית צנעני : נכון
פרופ' יצחק גילת : אבל זה בדיוק הכיוון שצריך ללכת אליו.
מרגלית צנעני : פרופ' יצחק גילת, ראש רשות המחקר , מכללת לוינסקי לחינוך. תודה רבה לך.
פרופ' יצחק גילת : אני מודה לך מאוד.
מרגלית צנעני : נשתמע.
פרופ' יצחק גילת : תודה רבה.
מרגלית צנעני : בבקשה.