פרופ' יצחק גילת בחדשות הערב בערוץ קשת 12 על ממצאי סקר של מכללת לוינסקי לחינוך בנוגע לשיעורי בית בבתי הספר.
חדשות הערב, ערוץ "קשת 12", 27.10.2019
שודר גם במהדורה הצעירה ביס קידס.
תמלול:
דני קושמרו : שיעורי בית, מה שהיה חלק בלתי נפרד כמעט מבית הספר הפכו לנושא שנוי במחלוקת. האם בעידן של היום עדיין צריך אותם? אז יותר ויותר בתי ספר מבטלים אותם, אבל מחקרים חדשים מראים שאולי זה צעד פזיז מדי. כתבתנו לענייני חינוך יעל אודם, שלחנו אותך מה שנקרא
יעל אודם : לעשות שיעורי בית.
דני קושמרו : בדיוק.
יעל אודם : אז אני לא עשיתי, אבל מכללת לוינסקי לחינוך דווקא כן עשתה סקר בדיוק בנושא הזה והנתונים האמת מפתיעים. רק שליש מההורים מתנגדים לשיעורי הבית, זאת אומרת שהרוב סבור שזה דווקא דבר טוב, למרות ששישים ושישה אחוזי מהם מודים שנטל שיעורי הבית נופל עליהם ולא על הילדים. אז אולי שיעורי הבית לא משיגים את המטרה שלהם. כבר בבית הספר היסודי הורים יושבים עם הילדים שעתיים וחצי בשבוע בממוצע כדי לעזור להם. ומה לגבי המורים? דווקא שם המחלוקת גדולה, 53 אחוזי מהם חושבים ששיעורי הבית תורמים ללמידה, 47 אחוזים לא מעט חושבים שזה לא מועיל. בשנים האחרונות אנשי חינוך, מומחים רבים מדברים נגד שיעורי הבית, העבודה בבית מובילה לריבים, לתחושות קשות בין ההורים והילדים וגם מייצרת פער בין אלה שההורים יכולים לשבת איתם לאלו שלא. והנה מחקר חדש של אוניברסיטת דיוק בארצות הברית מציג תמונה אחרת, יש קשר חיובי הדוק בין כמות שיעורי הבית להישגים בעיקר בתיכון, בעיקר במקצועות האנגלית והמתמטיקה וכשמקדישים עשר שעות שבועיות לשיעורי הבית הציונים בהכרח יעלו. על פי פרופסור איציק גילת ממכללת לוינסקי לחינוך הכי חשוב ששיעורי הבית יהיו יצירתיים, לא משעממים, כך הם יהיו יעילים יותר ואלו הן ההמלצות לגבי משך הזמן שכדאי להקדיש לנושא: בכיתה א'-ב' – כדאי שיהיו בין רבע שעה לחצי שעה ביום. כיתה ג' עד ו' – חצי שעה עד שעה ביום. בחטיבת הביניים הזמן המומלץ הוא עד שעה ביום. בתיכון בין שעה לשעתיים ביום. אז לסיכום הכל שאלה של איזון וכנראה שתרגול במיוחד אם הוא מעניין ובמידה הנכונה רק יקדם את הילדים. אתה עשית שיעורי בית דני?
דני קושמרו : הכלב אכל לי את המחברת כמובן..
יעל אודם : כן, כן.
דני קושמרו : יעל, תודה רבה