תחת הכותרת "21 סיבות להתפטר מעבודתך ולהיות מורה", פרסם אתר החדשות האמריקאי 'הפינגטון פוסט' כתבה העוסקת באושר בעבודה. מסתבר שפתרון בעיות מורכבות ועשיית שינוי משמעותי בחיי הזולת הם המפתח לאושר, ושאת הסיפוק הרב ביותר בעבודה חשים מורים. אם כך, מדוע כדאי גם לך להיות מורה, ובמיוחד בחינוך העל-יסודי? כדי לעודד את בני הנוער לחלום בגדול, להשפיע באופן חיובי על עתיד העולם, לחוות צמיחה אישית, להצית את ניצוץ הלמידה בבני הנוער, להוכיח שאדם אחד בהחלט יכול לחולל שינוי, לעורר מוטיבציה בקרב המורים האחרים, ויותר מכל, פשוט לאהוב את עבודתך.
כאשר מדברים על חינוך בבית הספר העל-יסודי, אי אפשר להתעלם מהייחוד של בני הנוער לעומת תלמידים בבית הספר היסודי. קבוצת הגיל הזו, הנמצאת במעבר בין ילדות לבגרות, מאופיינת במגוון שינויים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים, לצד תהליך של גיבוש הזהות העצמית. לא פלא, שאחד הקורסים החשובים והאהובים על הסטודנטים בתוכנית לבית הספר העל-יסודי הוא הפסיכולוגיה של המתבגר. הקורס מועבר על ידי פסיכולוגים, ודן בתופעות המייחדות את גיל ההתבגרות: תהליכים רגשיים שעוברים על המתבגר, אובדנות, חרמות, יצירת קשרים חברתיים ומקומן של הרשתות החברתיות בחייו.
מעטים הם האנשים שיכולים להעיד על עצמם שהם מחוללים שינוי משמעותי בחיי אחרים. מורים בבית הספר העל-יסודי עושים זאת מדי יום – הם מחנכים את בני הנוער להיות בני אדם ואזרחים טובים, הם מעודדים אותם להצלחה בלימודים ולתרומה לחברה ומלמדים אותם על הנעשה סביבם, ולא רק בין כתלי בית הספר. אחת מהם היא קורין שירה בכר, מורה מראשון לציון, בוגרת התוכנית לתואר ראשון ותעודת הוראה לבית הספר העל-יסודי במכללת לוינסקי לחינוך. קורין מספרת שהיא הגיעה להוראה בחינוך העל-יסודי "מאחר שרציתי להיות כל מה שהמורה שלי לא הייתה. מורה אחרת, שרואה את התלמידים שלה כאנשים, ובאה ממקום של נתינה, הכלה ועזרה. מורה שלא רק מעבירה את החומר הלימודי ונותנת ציונים".
"לכל גיל יש את האתגרים שלו בחינוך", מציינת קורין, ומוסיפה: "בחינוך על-יסודי מדובר בבני נוער בתקופה הכי קשה ורגישה בחייהם, וזה מה שהופך את העבודה אתם למאתגרת ומשמעותית יותר". על הבחירה בהתמחות בספרות ותנ"ך היא אומרת: "ספרות הוא מקצוע שתורם לקשר בלתי אמצעי עם בני-הנוער. באמצעות הטקסטים הספרותיים אנחנו דנים בנושאים שמעסיקים אותם ביום-יום, כמו התבגרות ויחסים עם ההורים. בשיעורים אלה צפים סודות ואנחנו מקיימים שיח עמוק. מורה טוב יכול ממש להפוך לאיש הסוד של בני הנוער. הם יפנו אליו לפני שהם יפנו לכל אחד אחר, בגלל הסוגיות שהמורה מעלה אתם בכיתה".
דוגמה לכך הייתה כאשר קראו בכיתה של קורין את הספר 'מבחן קבלה' המתאר חרם על ילדה, ובעקבות הדיון בכיתה אחת התלמידות סיפרה שהיא חווה חרם, וכך יכול היה הצוות החינוכי לטפל בכך. דוגמה נוספת היא בסיפור 'סרוויס צ'כי', שבו קטע המתאר אלימות של אב כלפי ילדו, ובאמצעות השיחה בשיעור על הסיפור ועל הדמויות, התגלה שאחד הילדים סובל מאלימות בבית.
בתוך שנתיים מתחילת עבודתה כמורה בבית הספר כבר מונתה קורין לתפקיד רכזת שכבה, והיא זוקפת זאת לזכות הכלים שקיבלה במכללת לוינסקי לחינוך: "ההכשרה המעשית הייתה מאוד משמעותית, ובזכותה הרגשתי מוכנה ללמד. גם הקורסים בניהול כיתה וארגון מערכות למידה מאוד תרמו לביטחון שלי. הדגש לא היה רק על כיצד מלמדים, אלא גם כיצד מנהלים את הכיתה באופן מעשי".
לימודי ההתמחות בתוכנית הם מרכיב מרכזי בתהליך ההכשרה. ההתמחות כוללת למידה אקדמית של המקצוע שאותו ילמד הסטודנט כמורה בבית הספר: מתמטיקה, אנגלית, מדעים, או התמחות דו-חוגית בשני מקצועות הומניסטיים לבחירה מתוך המקצועות תנ"ך, לשון וספרות עברית. "ישנה חשיבות עצומה להתמחות של המורה ולמומחיות שלו בתחום שאותו הוא מלמד", מציינת ראש התוכנית, ד"ר גליה סמו. לימודי ההתמחות מקנים לסטודנט ידע רב ועשיר.