תמלול
קרן נויבך : אנחנו ממשיכים בנושא שקשור מאוד למה שפתחנו בו מה שקורה בגני הילדים. עכשיו גן אחד בתל אביב. שלום לעדי.
עדי מדעי : שלום.
קרן נויבך : יש לך בן בן שלוש, נכון.
עדי מדעי : נכון.
קרן נויבך : ואת בין ההורים המאושרים שזוכים שסוף סוף חוק חינוך חובה חינם יחול סוף סוף עליהם.
עדי מדעי : נכון.
קרן נויבך : ואנחנו אומרים וואו איזה כיף זה סוף סוף קורה, ואז מה את מגלה.
עדי מדעי : אחרי ככה בדיקות והתרגשות ובאמת ככה אנחנו כמה אמהות ביחד שחוות את התהליך הזה ביחד, אני גיליתי שקיים גן אחד באזור שלי שהוא גן ממלכתי דתי, בעצם אנחנו מנהלות כולנו אורח חיים מסורתי באמת רוצות חינוך שמותאם לילדים שלנו, ומגלות שזה גן אחד באזור שהוא גן רב גילאי, זאת אומרת שהוא מונה שלוש שכבות כאילו לבן שנה שנתיים ותשע עד שש פלוס. כולם נמצאים תחת קורות גג אחת. עד היום ככה התלבטתי באמת אם זה באמת מה שמתאים לבן שלי מכיוון שזה לא, זה לא מצב אידיאלי.
קרן נויבך : אני רוצה רגע להבין, ילדים בני שלוש עד חמש וחצי כמעט שש נכון, כי חלק מהילדים בגן חובה…
עדי מדעי : אז אני אחדד. זה לא שלוש זה שנתיים ותשע.
קרן נויבך : אוקיי.
עדי מדעי : והיום המערכת הממלכתית בעצם מקבלת ילדים שהם גם בני שנתיים ותשע כי הם בעצם נכנסים למחזור הזה של חינוך חובה כאילו של החינוך חינם.
קרן נויבך : אז ילד בן שנתיים ותשע יחד עם ילד בעצם בן חמש ותשע.
עדי מדעי : זה שש פלוס כבר, ילדים שכבר …
קרן נויבך : שש פלוס כבר של…
עדי מדעי : כן. נכון.
קרן נויבך : וכמה ילדים יש בגן הזה.
עדי מדעי : נכון להיום הגן מונה שלושים ושניים ילדים. לפי דעתי גם זה שלושים ושלושה כי יש ככה ילד נוסף שהוא מתנדנד כי יש ילדה נוספת שהיא לקויית שמיעה והיא ככה מתנדנדת מכיוון שהגן לא….
קרן נויבך : וכל הילדים האלה ביחד באותו חלל.
עדי מדעי : כל הילדים האלה ביחד יושבים באותו חלל מקיימים מפגשים ביחד.
קרן נויבך : והמפגשים המשותפים ביחד אין פעילות נפרדת לגילאים השונים.
עדי מדעי : המפגשים משותפים, המפגש בוקר הוא משותף, המשחקים בגינה המשותפים הילדים נמצאים ביחד רוב שעות היום תחת קורת גג אחת.
קרן נויבך : אוקיי, את יודעת מה בואי נגיד שלום, אני מודה שכשאני שמעתי את זה זה נשמע לי מוזר אוקיי, אני יכולה להבין נניח את יודעת ניסיונות לעשות פעילות משותפת בין גילאי ארבע חמש לחמש שש אולי לשעה שעתיים ביום, אבל שמונה שעות ביום ילד בן שלוש וילד בן שש…
עדי מדעי : זה מצב הזוי.
קרן נויבך : זה נשמע לי פשוט בעיקר פוגעני לקטנים. ואני לא מומחית לחינוך. ותיכף תצטרף אלינו מומחית לחינוך. נגיד שלום לד"ר ענת בן שבת, מרצה וחוקרת בגיל הרך מכללת לוינסקי לחינוך. שלום לך.
ענת בן שבת : בוקר טוב קרן.
קרן נויבך : זה מצב נכון זה תורם לילדים, את יודעת אני פתאום אומרת אולי אנחנו בטעות וזה בסך הכל זה דבר נהדר גן רב גילאי.
ענת בן שבת : קודם כל יש בגן רב גילאי גם יתרונות וגם חסרונות. היתרונות הם אלו שהקבוצה היא הטרוגנית הילדים יכולים ללמוד אחד מהשני גם מבחינת שפה יכולות שפתיות גם הבנה גם יכולת להכיל אחד את השני. בדרך כלל אמורות להיות שם שתי גננות ושתי סייעות ואז זה יתרון מאוד מאוד גדול, אבל יש גם הרבה חסרונות.
קרן נויבך : אבל אני רוצה להגיד לך גם שתי גננות ושתי סייעות על שלושים ילדים, שלושים ילדים שחלקם בני שנתיים ותשע שלוש שלוש וחצי ארבע וחלקם בני חמש שש אני רואה את הקטנים פשוט נדרסים, פשוט אין מה לעשות זה הטבע הקטנים פשוט יידרסו על ידי הגדולים.
ענת בן שבת : תראי את צודקת מאוד זה לא אידיאלי שלושים וחמישה ילדים בגן בשום בשום צורה ואופן.
קרן נויבך : גם כשהם באותו גיל זה לא אידיאלי קל וחומר שיש קטנים יותר.
ענת בן שבת : נכון, אבל כיוון שהגננות מאוד מנוסות ומקצועיות ויודעות להתאים את עצמן בדיוק לכל ילד וילד ולכל שכבת גיל, אז כשיש שם שתי גננות אפשר לתת בהחלט מענה ראוי ולא יידרסו ילדים הכל יהיה בסדר.
קרן נויבך : את חושבת כך.
ענת בן שבת : אני בטוחה. תראי אלו שנים מאוד חשובות ומשמעותיות בהתפתחות של הילדים ומשפיעות על מי הילד הזה יהיה כאדם מבוגר על העיצוב והגיבוש של האישיות שלו, וחשוב שזאת תהיה חוויה מקדמת.
קרן נויבך : אבל איך גננת יכולה לדעת מה קורה עם כל השלושים ושלושה ילדים האלה כל הזמן, איך היא יכולה לוודא שאחד הקטנטנים כן לא חוטף מכות ברגע זה בשירותים מילד אחר.
ענת בן שבת : לכן חשוב שבמקרה הזה שאת מציינת יהיה צוות קצת יותר גדול שיחלק את עצמו בצורה נכונה בין הילדים. בכל מקרה גננת עובדת בקבוצות קטנות גננת אחראית ויודעת להיות עם העיניים בכל מקום בכל שעה של היום. נכון שלפעמים עלולים לקרות מקרים כאלה שהם נעלמים מעיניה של הגננת.
קרן נויבך : אני מנסה להבי, מכיוון שזו לא מדיניות של משרד החינוך לעשות גנים רב גילאים אוקיי, זו לא מדיניות, מרבית הילדים הולכים לגן עם בני הגיל שלהם. מה יכול לגרום לכזה דבר.
ענת בן שבת : מה שגורם לדבר כזה, זה בד"כ קורה בישובים קטנים מאוד שאין מספיק ילדים כדי לפתוח גן מכל שכבת גיל ולכן מאחדים כדי בכל זאת לפתוח גן הילדים ולתת מענה עבור הילדים האלה.
קרן נויבך : כלומר אילוץ.
ענת בן שבת : אילוץ נכון או בסקטור מסוים כשהן מספיק ילדים ששייכים לאותה הסקטור מגבשים ילדים מגילאים שונים. וכן זה אילוץ אבל אפשר לתת לו מענה ראוי אם עומדים בקריטריונים המתאימים שאגב גם משרד החינוך דורש אותם וגם הסתדרות המורים שהיא ארגון אגב של הגננות גם הוא דורש גננת שנייה בכמויות של הילדים האלה.
קרן נויבך : עדי נרגעת.
עדי מדעי : אני יכולה להגיד לך שאני מלכתחילה תכננתי בכלל לרשום את הבן שלי לגן אחר שהוא נמצא ברמת אביב. אני מתגוררת היום באזור נווה שרת רמת החייל וזה כל בוקר נסיעה של קרוב לעשרים וחמש דקות עד רמת אביב. בדקה התשעים ככה התחרטתי כי הבנתי גם ששם היה גן רב גילאי והגן שם בכלל נסגר מחוסר כמות בילדים, ואז החלטנו שאנחנו רושמות את הילדים שלנו יותר קרוב לבית שזה גם לא מרחק זה כאילו עשר דקות נסיעה אבל זה בשכונה המקבילה. וכשרשמנו את הילדים לגן אז ידענו שבאמת בשנים קודמות היה כמו שאמרו היה גן שהוא מונה שתי גננות ושתי סייעות, ובאמת זה נתן לי סוג רווחת אנחה שככה הילד שלי יהיה במקום עם תמיכה והבנתי שהגננת שם היא מדהימה, ובאת נתנו לי את כל הפידבקים האפשריים כדי באמת לרשום את הילד שלי שם לגן בהדר יוסף. שבוע וחצי לפני פתיחת הגן הודיעו המפקחת על הגנים הממלכתיים דתיים והגננת … שהגן הורידו תקן לגננת נוספת והגן ייפתח השנה רק עם גננת יחידה ועם שתי סייעות.
ענת בן שבת : כמה ילדים יש כרגע בגן.
עדי מדעי : נכון להיום 33 ילדים וגננת יחידה ושתי סייעות. נכון להיום גם הסייעת הנוספת גם לא הגיעה מבעיות כאלה ואחרות והביאו לה כבר כאילו סייעת מחליפה שאנחנו כולה ביום השני של השנה והילדים כבר צריכים … כאילו להיקשר אליו ולהיאחז בו לאיזה סוג של ביטחון.
קרן נויבך : אני אקריא לכם את תגובת משרד החינוך שלדעתי היא אומרת הכל לא רק על האילוץ…
עדי מדעי : סליחה אני רוצה רק עוד משהו קטן. משרד החינוך בהמשך למה ששוחחתם לפני משרד החינוך טען שגננת נוספת ניתנת רק למועצות אזוריות בלבד, למרות שצפון ת"א זה האזור שאני גרה … זה צהלה, נאות אפקה נווה שרת הדר יוסף, אנחנו ממש מתנהלים כמו מועצה אזורית, כי אין לנו אלטרנטיבה אחרת, אם היו אומרים לי עדי יש לך אלטרנטיבה נוספת לשים את הילד שלך בגן אחר, אז לפחות היו לי אפשרויות נוספות אבל אין לי, יש לי גן יחיד במינו שאליו אני יכולה להכניס את הילד שלי.
קרן נויבך : כן, רגע ונאמר כי אתם ממלכתי דתי וזה העניין פה חשוב לכם כמובן.
עדי מדעי : נכון.
קרן נויבך : אני רוצה להגיד לכם את תגובות של עיריית ת"א ושל משרד החינוך שמלמדות שהמצב לא תקין ולא בסדר. הגננות מועסקות על ידי משרד החינוך העירייה פנתה למשרד לאישור לגננת נוספת אולם לצערנו התשובה שהתקבלה היתה שלילית. על פי מספר הילדים בגילאים השונים בגן, הגן אינו זכאי לסייעת נוספת. למרות זאת העירייה החליטה לתגבר את הגן ואנחנו בטוחים שצוות הגן ידע להיערך ולהתנהל עם הגן בצורה הטובה ביותר. תגובת משרד החינוך, שנת הלימודים נפתחה בגן כסדרה ובאופן תקין בנוסף לגננת הקבועה אושרה עבור ילדי הגן גננת נוספת שתלווה את הגן במשך שלושה ימים בשבוע. קוראים לזה חצי גננת קוראים לזה בדיחה. ביתר הימים יתגברו את הגן סטודנטיות כי למה הילדים צריכים יציבות, אבל סטודנטית. אולי הסטודנט של בנט יבוא לגן. וכמו כן הגן יילווה באופן צמוד על ידי פיקוח המחוז. אם הגן יילווה באופן צמוד על ידי פיקוח המחוז, זה בגלל שמבינים במשרד החינוך שמשהו שם לא בסדר.
ענת בן שבת : תראי כל גן מלווה על ידי פיקוח מחוזי בכל גן יש מפקחת.
קרן נויבך : אז למה הם מדגישים את זה.
ענת בן שבת : כי זה משהו שמראה את האחריות הכוללת של המערכת. יחד עם זאת גננת נוספת בחצי משרה בדרך כלל משלבים בגן כזה עד עשרים ושבעה ילדים או אפילו עד שלושים, אבל משלושים ושלושה ומעלה בדרך כלל נהוג להכניס שתי גננותפ. ומה שאני מבקשת זה פשוט לזכור שגן הילדים התשתית של גן הילדים והילד והתהליך החינוכי לא התקציבים ולא המשרות ולא… ועבודת הגננת מבוססת על יעדים והיא חייבת להתאים את עצמה באופן שונה לכל ילד, וכשמנעד הצרכים של הילדים הוא כל כך כל כך רחב ושונה, יהיה לה מאוד מאוד קשה באמת לקדם את כולם באופן שווה אפילו את הסביבה הלימודית שאותה היא צריכה להתאים בגן הילדים סביבה כזאת שמעודדת יוזמות ומאפשרת לילדים להיות חלק מהפעילות ולהגביר את תחושת המסוגלות שלהם, אפילו הסביבה הזו צריכה להיות שונה מסביבה של ילדים בני שנתיים ושמונה חודשים לסביבה של ילדים בני חמש חמש וחצי. כלומר צריך לתת מענה מאוד מאוד…
קרן נויבך : את בעצם אומרת שלא ניתן יהיה לעשות את זה כאן כמו שצריך…
ענת בן שבת : אני מניחה שניתן יהיה אבל ניתן יהיה הרבה יותר טוב לעשות את זה כמו שצריך עם שתי גננות.
קרן נויבך : את מאוד דיפלומטית. עדי יש לנו ממש עשר שניות מה את אומרת.
עדי מדעי : אני ממש אני קוראת באמת למשרד החינוך ולעיריית תל אביב …
קרן נויבך : להביא עוד גננת נורא פשוט.
עדי מדעי : להביא עוד גננת, זה בסך הכל ילדים קטנטנים, הבן שלי הוא קטנטן, יש ילדים שהם עוד לא גמולים.
קרן נויבך : עדי מדעי, אימא לילד שעולה לגן עירוני, בברכת שנת לימודים מוצלחת.
עדי מדעי : תודה רבה.
קרן נויבך : תהיי איתנו בקשר ספרי לנו מה קורה. ד"ר ענת בן שבת, מרצה וחוקרת בגיל רך, מכללת לוינסקי לחינוך ,תודה רבה גם לך.
ענת בן שבת : תודה רבה ושיהיה בהצלחה.
קרן נויבך : בהצלחה לכולם.