לוגו של כאן

ד"ר ענת בן-שבת עם המלצות לפתיחת שנת הלימודים

ראיון של ד"ר ענת בן שבת ברדיו עם המלצות לפתיחת שנת הלימודים.

רדיו כאן מורשת, 16.8.2020

 

להאזנה >>

 

שקופית לרדיו עם מסגרת

 

תמלול:

אורי רווח : ד"ר ענת בן שבת, מרצה ומדריכה בתחום החינוך בגיל הרך, מכללת לוינסקי. שלום, ערב טוב.
ד"ר ענת בן שבת : ערב טוב.
אורי רווח : את רגועה?
ד"ר ענת בן שבת : אני משתדלת להיות.
אורי רווח : כי דיברנו קודם גם עם פסיכולוגית, גם עם אמא לילד שעולה לכיתה א'. הדברים כמה שמנסים לשרטט אותם בצורה מאוד פוזיטיבית חיובית, לא ממש מתיישרים עם קו המציאות שמאוד לא ברורה, מאוד מספקת, דיס אינפורמציה עד כמה שהכוונות הן טובות, אז מה עושים?
ד"ר ענת בן שבת : זאת באמת שנה מאוד מבולבלת הולכת להפתח, שנת לימודים מאוד לא שגרתית.
כשברקע יש המון המון הגבלות, שההגבלות האלה באמת גם מבלבלות וגם מעלות חרדות ודאגות.
גם בקרב ההורים, גם בקרב צוותי ההוראה בגנים, בבתי הספר זה באמת לא פשוט.
אבל אני חושבת שיש כמה דברים שאפשר לעשות שהם באמת אלו ששומרים אותי גם רגועה.
כדי לשמור ככה על הקשר הטוב בין ההורים לבין צוותי ההוראה, לחזק ככה את האמון ביניהם לבנות סוג של תקשורת, כי בעצם מה בונה לנו את התקשורת? קשר, מגע בלתי אמצעי, קריצה, חיוך, לחיצת יד, חיבוק, שיח מזדמן ,כל הדברים האלה כנראה יימנעו מאיתנו בגלל שגרת ההגבלות בעקבות הקורונה, ובגלל הריחוק הפיזי הזה שההורים לא יוכלו להיות בגנים ובבתי הספר … במקומות אחרים.
למשל, הגננות או המורים יכולים לנסות לייצר תקשורת ראשונית, כבר עכשיו בימים האחרונים של חופשת הקיץ אפילו בזום. אם זה שיחות אישיות עם ילד והמשפחה שלו או קבוצתיות עם כל קבוצה של 4, 5 ילדים כדי באמת ליצור את ההיכרות הראשונית, קצת להרגיע את החששות, קצת לייצר פנים מוכרות למרות בפועל הפנים של צוות ההוראה יהיו עטויות במסכות. קצת לנסות לייצר קרבה התחלתית לפחות.
אורי רווח : … מאוד קשה כי באמת אסור לגעת, אסור יותר מידי להתקרב.
ד"ר ענת בן שבת : נכון.
אורי רווח : אי אפשר בכלל להבין איך איך אפשר להתרכז וללמוד כשכולם ביחד מתגודדים כל אחד רוצה את תשומת הלב של המורה, המורה שלו. מה ההדרכה לצוות המחנך באמת, איך הם יכולים לא רק להעביר אמפתיה ללמידים אלא באמת ללמד?
ד"ר ענת בן שבת : אז עוד לפני ללמד. קודם כל, ילדים שעולים לגן בפעם הראשונה או נכנסים לכיתה א' לדוגמה, בכלל לא מכירים את המקום ואת הצוות, אז אני ממליצה לגננות ולמורות בטח חלקם כבר עשו את זה אבל בכל זאת, ליצור איזה סרטון וידאו קצר, שגם מראה קצת אותם, את הפנים שלהם ואת שפת הגוף שלהם וחיוך ואיזה שיר קטן. אבל גם סריקה, סיור וירטואלי קטן עם מצלמת הטלפון שמראה את המקום את המבנה, את הגן או הכיתה, כדי שהילדים באמת יגיעו בימים הראשונים ולא יהיה להם הרבה זמן להפרד מההורים והכניסה תהיה יותר מידית , המקום כבר יראה להם מוכר וידוע, וגם לייצר דפוסי תקשורת וזמנים מסודרים לתקשורת עם ההורים, כי ההורים עלולים להרגיש כיוון אסורה הכניסה לגנים ולבתי הספר או השהייה… ההורים עלולים …
אורי רווח : כן. המשפט קצת לא ברור, יש בעיות קליטה, תנסי למצוא איזה שהוא מיקום יותר נוח.
ד"ר ענת בן שבת : עכשיו יותר טוב?
אורי רווח : כן.
ד"ר ענת בן שבת : מצוין.
אורי רווח : אז מה את אומרת?
ד"ר ענת בן שבת : אז אני אומרת, מעבר לסיור הוירטואלי כדאי שהגננות והמורות יתאמו זמנים לתקשורת מסודרת עם ההורים, כדי שההורים לא יחושו בגלל שהם לא נכנסים למסגרות החינוך אולי מסתירים מהם משהו, אולי משהו קורה שם שהם לא יודעים.
אורי רווח : נכון.
ד"ר ענת בן שבת : אז ככה נשמר תקשורת ושיח, עדכונים שוטפים. גם כשהכל בשגרה ולא שצריך רק לעדכן כשמשהו לא בסדר.
אורי רווח : כן בהחלט.
ד"ר ענת בן שבת : וכמובן אם משרד הבריאות יתיר להם להכנס לגן, אז לאפשר להם לשהות קצת עם הילדים, להרגיש שייכים יודעים.
אורי רווח : כן, אבל הצפי כמו שאת רואה בשטח זה שינה רציפה של סוף סוף לימוד נורמטיבי או שהפסקות הלוך וחזור של בידודים, של סגרים כו' וכו'.
ד"ר ענת בן שבת : אני רואה… ממני. אבל אתה יודע למי ניתנה הנבואה, הלוואי וידעתי … ולא שר החינוך וגם לא מנכ"ל משרד הבריאות ואפילו לא דונלד טראמפ יודעים באמת איזה אופי הולך להיות לשנה הזו, איזה תהפוכות מבחינה בריאותית, עוד עלולים להתרגש עלינו. אבל בכל מקרה, גם במידה שזו תהיה שנה הלמידה תהיה פרונטלי בכיתות, כי בסך הכול בכיתות הנמוכות ובגנים היא אמורה להתנהל כרגיל וגם במידה שנחזור ללמידה מרחוק יש פתרונות להכל.
אורי רווח : ד"ר ענת בן שבת תודה רבה לך.
ד"ר ענת בן שבת : בשמחה רבה ושיהיה בהצלחה לכל התלמידים , למורים ושההורים יהיו רגועים , ישתפו פעולה זה הכי חשוב.
אורי רווח : ואיך אומרים כתיבה וחתימה טובה. בשורות טובות.
ד"ר ענת בן שבת : אמן. תודה רבה.