תקצירי הקורסים בחינוך לשוני בחברה רב-תרבותית

* המידע עשוי להשתנות בהתאם להחלטות הנהלת המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.


מחקר איכותני | ד"ר עינב ארגמן

הקורס יעסוק במחקר האיכותני כתפיסת עולם מדעית (בהשוואה למחקר הכמותי), ברקע לצמיחתו, בגישות מרכזיות ובמתודולוגיות מחקר. הוא ישלב בין הצגה תיאורטית של גישות מחקר שונות בפרדיגמה האיכותנית והוגים מרכזיים בהן, לבין התנסות מעשית באיסוף נתונים ובניתוח תוכן. יוקדש זמן לחידוד והכוונה בסוגיות שיעלו בתהליך הלימוד בקורסים אחרים בהם ישנה דרישה לעבודות מחקר איכותניות.


המחקר הכמותי | ד"ר שלומית שניצר מאירוביץ'

מחקר ויצירת ידע הם אבני יסוד הכרחיות בכל פרופסיה, ובמיוחד בכזו שעיקרה תהליך מובנה של הקניית ידע כחינוך. לפיכך הקורס חושף את הסטודנטיות למגוון המושגים המרכזיים של המחקר הכמותי ולתהליך של עבודת החוקר בשדה החינוכי. הקורס מתמקד הן בסטטיסטיקה תיאורית והן בסטטיסטיקה היסקית. הנושאים המרכזיים: תהליך עבודת החוקר, סוגי משתנים, סטטיסטיקה תיאורית, מהימנות ותוקף, סטטיסטיקה היסקית, בדיקת השערות ומובהקות, מבחן T למדגמים בלתי תלויים וניתוחי שונות בסיסיים. הדגש בהתאמה בין מערכי מחקר לפרוצדורות סטטיסטיות.


פיתוח מיומנויות אורייניות ואקדמיות | פרופ' דולי אליהו-לוי

הקורס מבקש לחשוף סטודנטיות-ים לטקסטים מדעיים בסוגות כתיבה שונות במטרה להכשירן-ם במיומנויות קריאה, הבנת הנקרא, וכתיבת עבודות מחקר (ובכללן סמינריונים, פרויקטים ותזות). זאת, בהבנה כי שמירה על כללים אקדמיים נאותים, ופיתוח מודעות לתהליכים המטרימים עבודת מחקר שלמה (כתוצר הסופי) הנם נקודת מוצא הכרחית לכתיבה אקדמית. השיעורים יתבססו על הרצאות, דיון בחומרי קריאה ותרגול. כפועל יוצא, הסטודנטיות-ים(מורות-ים) יוכלו לשלב את המיומנויות אותן רכשו בקורס בעבודת ההוראה שלהן-ם בשטח.


נוירופדגוגיה | ד"ר אילת קצוף

במהלך העשורים האחרונים מדעי המוח והקוגניציה הניבו מידע חדש רב אודות הדרכים בהם המוח מעבד, מאחסן ושולף מידע. אנשי הוראה הינם צרכנים ראשוניים וחשובים למידע מצטבר זה והם אלו שיהוו את הגשר בין ממצאים מחקר המוח למרחבי הלימוד הבית ספריים. היכולת לבנות מערכת לימודית מתאימה תלויה גם בהתאמת דרכי הקניית הידע והרגלי הלימוד למאפיינים המוחיים של התלמידים בגילאים השונים. הנושאים בהם יתמקד הקורס יהיו מדעי הלמידה בהקשרים מוחיים, נוירו מיתוסים והשפעתם על ההוראה, תהליכים ניהוליים ומטה קוגניטיביים, הקשר בין רגש וקוגניציה, לקויות למידה בהקשרים מוחיים ועוד. הגישה בה ילמד הקורס תהיה גישה מולטי-דיסציפלינרית אשר תאגד בתוכה מחקרים בפסיכולוגיה התנהגותית וקוגניטיבית בד בבד עם מחקרים נוירו-פדגוגיים. במהלך ההוראה ייעשה שימוש במצגות, בסרטים ובאתר המלווה את הקורס ויוצגו מאמרים עדכניים ורלוונטיים לכל נושא.


לקויות למידה וקריאה | ד"ר אפרת לוצאטו

בקורס זה נתמקד בלומד עם לקויות הלמידה והקריאה בכיתת החינוך המיוחד וכן בכיתה המשלבת בחינוך הרגיל. נכיר את ההגדרות השונות למושגים "לקות למידה", ו"לקות קריאה," את מדיניות משרד החינוך בנושא ואת הסוגים השונים של הלקויות. לצד זה, התנסויות קליניות מלמדות שאין להתייחס רק לרמת הלקות, אלא יש צורך להתייחס להיבטים רגשיים, חברתיים ותרבותיים המהווים חלק בלתי נפרד מחיי הלומד עם לקות הלמידה והקריאה ומאפשרים לראותו/להבינו בתוך הקשר רחב. לפיכך, קורס זה יכלול התייחסות לשלושה היבטים אלה באופן אינטגרטיבי ויציג אסטרטגיות להתמודדות עם לקויות הלמידה  והקריאה והקשיים הנלווים להן, בדגש על תפקיד המורה.


רב-תרבותיות ורב-לשוניות: היבטים חינוכיים ואורייניים [סמינריון] | פרופ' חנה עזר

מטרת הסמינריון היא לבחון את מהותן ואת משמעותן של רב-תרבותיות ורב-לשוניות בחברה ובחינוך בישראל באמצעות תיאוריה, דיונים ביקורתיים ומחקר יישומי. בקורס יוצגו מודלים של רב תרבותיות וגישות להוראה רב-לשונית, והתאמתם למציאות הישראלית. כמו כן, יודגשו מאפיינים של אוריינות רב-תרבותית ותפקידה בטיפוח המודעות הרב-תרבותית של הלומד במערכת החינוך, לקראת השתלבותו כאזרח במדינה,  על רקע סוגי מחקר שונים בעולם ובארץ. במהלך הסמינריון, יחקור כל משתתף סוגיה רלוונטית בשיטת מחקר כמותית או איכותנית, לפי בחירתו, ויגיש עבודה סמינריונית מחקרית.


מולטי-מודליות בספרות לאור גישות בבלשנות חברתית | פרופ' אילנה אלקד-להמן

הקורס יפגיש את הסטודנטים עם התופעה של ספרות מולטי-מודלית לסוגותיה: איור, שילוב צילום, Picture book, קומיקס ונובלה גראפית. הקורס יזמן מפגש עם יצירות, למידה של תיאוריות על מולטי-מודליות, בדגש על תיאוריות של בלשנות חברתית; יפתח יכולות יישום של הנלמד בקריאה מולטי-מודלית; ויתמוך בתהליכי הוראה של טקסטים של ספרות מולטי-מודלית בבית-הספר תוך רגישות לגיל הלומדים ולתרבותם. הקורס יזמן חוויה של שמחה, עניין ומסוגלות במפגש בטקסטים מולטי-מודליים.


חינוך במרחב החברתי פוליטי רטורי בישראל: תפיסות ודרכי פעולה | ד"ר עמרי פז

ישראל היא מדינת מהגרים בעלת אופי חברתי-תרבותי הטרוגני מצד אחד, ודרישה ללכידות לאומית מצד שני. החברה (ואולי החברות) בישראל מחזיקות בערכים וזהויות שמובלים למתחים בין הקבוצות השונות. על אלה נוספת הפוליטיקה של הזהויות. במחקר נהוג להצביע על ארבעה שסעים בחברה הישראלית: לאומי (בין רוב יהודי למיעוט פלסטיני), דתי (בין חילונים לדתיים), פוליטי (בין ימין ושמאל) וחברתי (בין אשכנזים למזרחים). שסעים אלו נכנסים לא פעם לבית הספר ולכיתה, בין אם באופן פורמלי (שיעורי אזרחות והיסטוריה, למשל) ובין אם באופן לא פורמלי. השפה משחקת תפקיד מרכזי באופן בו אנחנו מפרשים את המציאות והמתחים ואת השיוך שלנו בתוך מתחים אלו. הקורס יעסוק במרחב הפוליטי ובמרחב השפתי שעומד לרשות א/נשי חינוך בישראל ובדרכים לפעול בתוך מרחב זה תוך הגברת המודעות והיכולת לנווט בו.


רכז מקצוע בתחומי השפה | ד"ר עינב ארגמן

הקורס יעסוק בתפקיד רכז המקצוע בתחומי השפה כמנהל ביניים המגשר בין ההנהלה הגבוהה למורות ולמורים. במסגרת הקורס הסטודנטיות והסטודנטים (א) יכירו את בית הספר ארגונית (תוך זיהוי מרכיביה ויחסי הגומלין ביניהם), (ב) יחשפו לגישות ניהוליות, (ג) ילמדו על ניהול פדגוגי של תחום הדעת, על פיתוח צוות וקידום מקצועי של מורות ומורי השפה, (ד) יתנסו בחקר מקרה ויחשפו לאסטרטגיות שונות של רכזות ורכזי מקצוע לפתרון בעיות.


English and globalization | Dr. Drorit Markovits-Ram

In this course we look at teaching English from a philosophical, global, social and pragmatic perspective by exploring current perspectives that relate to English as a global language rather than as a foreign language. We look at the pragmatic implications of teaching English as a global language and become acquainted with the modes of teaching English as a global language to speakers of other languages in other countries. We shall evaluate our teaching practices in relation to globalization versus regionalization processes in the twenty first century, in relation to technological developments, and in relation to the Multiliteracies Approach and the status of the English language worldwide


Multiple Literacies in the English-Speaking Media | Dr. Gali Manor

The concept of literacy is a slippery one which has undergone many dramatic changes in the past centuries. To be literate today means to master numerous skills in a variety of technological tools and in different modes or genres involving various discourse communities. In this course, students will learn about several types of literacies such as news literacy, religious and racial literacy, visual literacy and music literacy. Finally, students will learn how to teach these multiple skills, with special emphasis on the EFL classroom.


Language Testing and Assessment | Dr. Iris Alfi-Shabtay

This course focuses on the essence of language testing and assessment. It introduces ways to teach, practice and then evaluate knowledge in context in the EFL classroom. The course moves from theory to practice. It presents central concepts and leading papers in the field of language testing and elaborates on the distinction between traditional and alternative evaluation, and between summative and formative assessment, the and meaning of “testing for learning”. The course introduces a psycholinguistic-educational model through which the EFL teacher can assess a variety of skills in English in a textual context, map challenges accurately, and based on them – build an intervention plan to bridge the difficulties and promote the students’ language abilities, and in accordance with the requirements of the 21st century.


Writing in the EFL Classroom | Dr. Iris Alfi-Shabtay

This course focuses writing. It elaborates on the advantages of writing in the EFL classroom for the purposes of practice and production of language in context, and for the purposes of accurate assessment of knowledge in English and optimal advancement. The course moves from theory to practice. It presents central concepts and leading models in the field of writing and process writing, and then provides detailed instruction on how to evaluate a written text in English, and how to gradually promote the writing abilities of students in different populations in Israel.


Reading Comprehension and Reading Skills | Dr. Hadas Velan

In an era teeming with information, the ability to draw meaning from written content stands as a paramount skill. The course focuses on literacy with special emphasis on comprehension and reading strategies instruction.


Psycholinguistics: Language Processing | Dr. Hadas Velan

As part of the larger field of cognitive science, psycholinguistics is an interdisciplinary field shaped by research in psychology, linguistics, artificial intelligence, neuroscience and philosophy. The course is an introductory course that focuses on the psychological processes that underlie language perception in both L1 and L2.


L1, L2 and FL acquisition and learning | Dr. Iris Alfi-Shabtay

This course discusses the essence of language acquisition and learning. It explains differences between first language acquisition (L1), second language acquisition (L2), and foreign language learning (FL). The course introduces learners with relevant concepts, such as: bilingualism, the critical age, motivation, language and literacy, language typology, contrastive analysis, code mixing and shifting, first-language interference, salience, and language assessment. It demonstrates the long-term process of language teaching, which involves: instruction, assessment and intervention in the EFL classroom, and indicates the variety of skills required for effective, high-quality language teaching, among them: vast knowledge, flexible thinking, and ability to solve problems in real time. The course moves from theory to practice, and guides students to analyze L2 and FL texts and trach the source of the errors.


שפה פיגורטיבית באוכלוסיות מיוחדות | ד"ר ענת קסירר

הקורס יעסוק בהיכרות עם סוגי השפה הפיגורטיבית ומשמעותם בשיח היומיומי הכתוב והדבור שלתלמידים באוכלוסיות מיוחדות בהשוואה לתלמידים בהתפתחות תקינה. הקורס יתבסס על מחקרים עדכניים בתחום זה, מודלים העוסקים בהתפתחות שפה פיגורטיבית ודרכי התערבות יישומים בשדה החינוכי.


פסיכולוגיה של הקריאה בכיתה הטרוגנית | ד"ר לירון פרימור גרינפלד

הקורס יעסוק בתהליכים קוגניטיביים, לשוניים, וחברתיים-רגשיים שעומדים בבסיס הבנת הנקרא. במסגרת הקורס נחקור מודלים תיאורטיים של הבנת הנקרא, מקורות אפשריים לקושי, שיטות יעילות לקידום הבנה וניישם ידע תיאורטי זה על כלי הוראה והערכה.


היבטים רגשיים וחברתיים בהוראה ולמידה | ד"ר ענת כורם

תהליך הלמידה מתקיים בהקשר חברתי. כאשר איש החינוך מזהה ומבין באופן מעמיק את התהליכים החברתיים והרגשיים שהתלמידים חווים הוא יכול לתרום להתפתחותם התקינה, לשכלל תהליכי למידה והוראה ולפתור באופן יעיל בעיות שמתעוררות בכיתה. נעסוק בשלושה מישורים של אינטראקציות: 1. זו שבין התלמיד למורה, 2. זו שבין התלמידים ו-3. הכיתה כקבוצה חברתית. בחלקו השני של הקורס נתמקד בהשלכות היישומיות של הרעיונות התאורטיים השונים על העשייה בבתי ספר, תוך דגש על אסטרטגיות שברשות המורה.


פיתוח כישורי מנהיגות | ד"ר אוהד דוד

מנהיגות וביטוייה הם חלק בלתי נפרד מן המרחב הבית ספרי. אלא שבניגוד לעבר, אז מנהיגות חינוכית זוהתה בעיקר עם דמותה של מנהלת בית הספר, המודלים העדכניים של מנהיגות חינוכית מתייחסים לביזורה, לפיתוחה וחשיבותה של שדירת מנהיגות הביניים בבית הספר. יתר על כן, בעוד שבעבר המנהיגות זוהתה עם סמכותיות היררכית, הרי שמודלים עדכניים מתייחסים למכלול שלם של מרכיבים וכישורים הנדרשים להובלה של צוותים. הקורס יציג את גישות היסוד בתחום המנהיגות ככלל והמנהיגות החינוכית בפרט, ימפה את סוגי המנהיגות ואת מרכיבי התוכן של המנהיגה החינוכית, יבחן את משמעות פעולתה של מנהיגות הביניים, ויעמיק בקשר שבין מנהיגות להובלת תהליכי שינוי מערכתיים בבית הספר.


 סדנת פרויקט | ד"ר עינב ארגמן

הסדנה מיועדת לליווי ולתמיכה קבוצתית ופרטנית בסטודנטים בתהליך כתיבת עבודת הפרויקט: משלב בחירת הנושא ושאלות המחקר, ועד להגשת העבודה כולה. הסדנה אינה תחליף לתהליך הכתיבה שיתקיים מול המנחה האישי-ת של הסטודנט-ית. במהלך הלימוד בסדנה נעסוק בסוגיות עקרוניות הכרוכות בביצוע עבודה רחבה בעלת אופי מחקרי-אמפירי או יישומי, תוך מתן תשובות לשאלות, ועזרה בקבלת החלטות הנוגעות בתכנון ובכתיבת הפרויקט.


פורום חינוך לשוני 

פורום חינוך לשוני כולל השתתפות בכנסים, בימי עיון, בהרצאות אורח ובסיורים. במהלך שנת הלימודים האקדמית יתקיימו מגוון פעילויות – כולן בימי רביעי. הנוכחות בפעילויות אלה חובה.