/program/תואר-שני-בחינוך-מוזיקלי/אם אתם מוזיקאים או יוצרים ורוצים לקבל תואר אקדמי, ולא רק תעודה במקצוע, כדאי לכם ללמוד לתואר ראשון בחינוך מוזיקלי. לצד לימודי ביצוע, תאוריה ופיתוח קול, תלמדו גם חינוך מוזיקלי והוראת המוזיקה, ותוכלו לעבוד במגוון רחב של תחומים הקשורים במוזיקה. בין השאר, מוצעת תוכנית משותפת עם בית הספר "רימון" העוסק בהכשרת מוזיקאים מבצעים ברמה גבוהה.
התוכנית מיועדת גם לבעלי תואר ראשון המעוניינים לעשות הסבה להוראת המוזיקה.
כי גם בכיתה, כל העולם במה!
עשור של תוכניות ריאליטי בתחום המוזיקה הביא את היוצרים והפרפורמרים לקדמת הבמה. גם מי שלא חלם להיות זמר או מוזיקאי, התחיל לחלום שהוא יהיה הכוכב הנולד הבא, או שדווקא הוא יכתוב את הלהיט הבא של ישראל. כידוע, סתם כישרון אינו מספיק. צריך להתמקצע. על כך חשבה מכללת לוינסקי לחינוך!
איך לרכוש מקצוע בטוח, שתמיד תהיה בו עבודה לצד המוזיקה?
ראשית, לא להסתפק בלימודי תעודה בתחום המוזיקה שהתחרות בה גדולה ורק מעטים הופכים לשמות מוכרים;
שנית, לבחור בדרך המשלבת את התשוקה למוזיקה, לימודי תואר ראשון וגם מקצוע בטוח שתמיד תהיה בו עבודה לצד המוזיקה. במכללת לוינסקי מיזגו את כל אלה בתואר הראשון ((B.Ed בחינוך מוזיקלי בתוספת תעודת הוראה במוזיקה.
ללומדים למוזיקה בבית הספר "רימון", יש אפשרות לשלב את העשייה המוזיקלית במסלול לימודים משותף עם מכללת לוינסקי לחינוך. את לימודי השנה הראשונה לומדים ב"רימון", ואחריה ממשיכים במשך שלוש שנים לימודים אקדמיים לתואר ראשון ותעודת הוראה לצד לימודים מקצועיים. למעשה, לומדים במקביל בשני המוסדות, חוסכים שנות לימוד, וזוכים בתואר אקדמי מוכר, בתעודת הוראה ובתעודה מקצועית.
מה כוללים הלימודים? ביצוע, תאוריה והוראת המוזיקה
בניגוד ללימודים בבתי ספר למוזיקה, המעניקים תעודה בלבד ומתמקדים אך ורק בביצוע (פרפורמנס), התואר בחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי מרכז מבחר נושאים המכשירים את הסטודנט לקראת עבודתו כמוזיקאי וכמורה למוזיקה, במיוחד: כתיבה והבנה של שפת המוזיקה; קורסי תאוריה במוזיקה. אלה מיועדים להרחיב את האופקים הכלליים והמוזיקליים של הסטודנט ולהעמיק את הידע שלו בתולדות המוזיקה, והכול – תוך האזנה, עיון, ניתוח, הערכה וביקורת של יצירות מוזיקליות; לימודי ביצוע, שמטרתם להכשיר מוזיקאים מבצעים. אלה נלמדים בקורסים המקנים אמנויות נגינה ושירה וכן יכולת קריאה. במקביל נלמדת הוראת המוזיקה, אשר במסגרתה הסטודנט נחשף לדרכי הוראה מגוונות ועדכניות, העונות על צורכי הלומד במאה ה 21.
ד"ר דן שגיב, ראש התוכנית לתואר ראשון בחינוך מוזיקלי במכללת לוינסקי, מפרט את האופק התעסוקתי הצפוי לבוגרי התואר: "המגוון בחינוך מוזיקלי גדול מאוד, ומאפשר לבוגרי התואר קשת רחבה של תחומי עיסוק בבתי ספר פורמליים ושאינם פורמליים, בגני ילדים, בקונסרבטוריונים, במגמות למוזיקה ובהוראה במסגרות פרטיות". לדבריו, מורה למוזיקה הוא מורה מזן מיוחד, כי "הוא מלמד את התחום שאותו הוא חי, מה שלא ניתן לומר על מרבית המורים במקצועות אחרים".
פרנסה וסיפוק מקצועי. מי צריך יותר מזה?
ידוע שמי שעוסק במוזיקה עושה זאת מתוך אהבה לתחום. אך מה עם הפרנסה? את התשובה לכך תקבלו במכללת לוינסקי לחינוך. בוגרי התואר לחינוך מוזיקלי נהנים ממקצוע מכבד ומעניין ששכר הולם בצידו. בולטים במיוחד הוראת המוזיקה לגיל הרך ובבתי הספר היסודיים. הביקוש למורים למוזיקה בבתי הספר היסודיים גדול במיוחד בתקופה זו. הסיבה לכך היא בעיקר פרישת מורים רבים יוצאי ברית המועצות לשעבר, שצאו לגמלאות והותירו את בתי הספר היסודיים עם חלל גדול שאותו יש למלא. גם שיעורי מוזיקה בגני ילדים מניבים שכר נאה וגבוה למורים.
"מוזיקאים שנכנסים לתחום החינוך מגלים שהעבודה מאוד משמעותית ויכולת ההשפעה שלה גדולה מאוד", מספר ד"ר שגיב. "המורה בוחר את החומר שהוא מלמד, ואינו כבול בהכרח לתוכנית לימודים המוכתבת לו, כך שיש לו חופש פעולה יצירתי. הוא הופך לגורם משמעותי בבית הספר ובקהילה, ורואה את ההשפעה המידית שהמקצוע הזה מייצר", הוא מוסיף.
יש קשר הדוק בין הופעה מול קהל לבין עמידה מול כיתה. בשני המקרים נדרשות מיומנויות של יצירתיות ופרפורמנס. זהו אולי הסוד שבחיבור המיוחד בין מוזיקה להוראה. כולנו חולמים להפוך את התחביב שלנו למקור פרנסה. המוזיקאים שבוחרים בחינוך מגשימים את החלום הזה, ומרוויחים נוסף על הכסף, גם סיפוק מקצועי והשפעה.
ומה אם יש לך כבר תואר ראשון?
מוזיקאים בעלי תואר ראשון המעוניינים לשנות את תחום עיסוקם ולפנות לתחום החינוך המוזיקלי יוכלו ללמוד בתוכנית להסבת אקדמאים להוראה. בסיום הלימודים מסיימי התוכנית יהיו זכאים לתעודת הוראה בחינוך מוזיקלי.
השילוב של רקע אקדמי ותעודת הוראה בחינוך מוזיקלי מקנה אפשרות ללימודים מתקדמים לתואר שני בחינוך מוזיקלי, ותואר שני בטיפול במוזיקה המאפשרים לסטודנטים הלומדים באותן התוכניות להפוך למומחים בתחומם.
השילוב של רקע אקדמי ותעודת הוראה בחינוך מוזיקלי מקנה אפשרות ללימודים מתקדמים לתואר שני בחינוך מוזיקלי. צילום: שחף הבר