החוג לאמנות חזותית במכללת לוינסקי הנו חוג ייחודי הפותח צוהר לשילוב בין עולם האמנות לעולם החינוך. צוות המורים בחוג מורכב מאנשי סגל מקצועיים מן השורה הראשונה והוא כולל מרצים בכירים מומחים בתחומי האמנות ואמניות פעילות.
תוכנית החוג מיועדת לסטודנטים מהמסלול לגיל הרך המבקשים להתמחות בשילוב אמנויות בהוראה. מטרתה של תוכנית הלימודים הנה לאפשר הבעה אישית ולתת ביטוי לכוחות יצירה החבויים בכל פרט, לפתח חשיבה יוצרת, לעודד יוזמות מקוריות, להעצים כשרי התבוננות, רגישות חזותית, חקר וגילוי, ויכולת הערכה של יצירות אמנות. האמנות החזותית יוצרת גשרים וקשרים עמידים יותר בעשייה חינוכית עם ילדים, מכיוון שכל ילד ניחן בכישורים יצירתיים בסיסיים שניתן להעצימם, גם אם לעתים נדמה שלא כל ילד ניחן בכישרון ייחודי מלידה.
הניסיון הרב, האווירה ותוכנית הלימודים המגוונת מאפשרים לסטודנטים לימוד מהנה צמיחה אישית ומקצועית כחלק מתהליך הלימודים.
תוכנית הלימודים בחוג לאמנות חזותית מתפרסת על ארבע שנות ההכשרה כתת-התמחות בתוכנית ההכשרה לגיל הרך (לידה-6) ובתוכנית ההכשרה לחינוך המיוחד בהיקף של 15 ש"ש. בתוכנית חמ״ד (שילוב גיל רך וחינוך מיוחד) ההיקף הוא של 10 ש״ש, ובתוכנית ההסבות לאקדמאים לגיל הרך בהיקף של 2 ש״ש. לסטודנטים מתוכנית ההכשרה לבית הספר היסודי מוצעים קורסים בהיקף של 2 ש”ש (נתון לבחירה).
גישתו הפלורליסטית של החוג פורסת בפני הסטודנטים מגוון עשיר של נושאי לימוד בראיה המשלבת בין תחומי החינוך והאמנות. מבנה התוכנית מתבסס על שיעורים עיוניים העוסקים בנושאים מגוונים בתולדות האמנות מן העת העתיקה ועד לתקופה המודרנית ומפתחים כישורי התבוננות ביצירות אמנות. השיעורים הסדנאיים מאפשרים היכרות, התנסות ויצירה עצמית עם מגוון חומרים, כדי לזמן ולמצות באופן יעיל יותר יצירה עם ילדים, ולשלב תחומים אלו בגן הילדים ובבית הספר. ברבים מהם נעשה שילוב של הוראה תיאורטית עם התנסויות יצירתיות בחומרים.
המבנה המוצע מאפשר לסטודנטים למידה עצמאית, ועידוד סקרנות אינטלקטואלית, המדגישים את תרומת האמנות לגישות חדשניות בחינוך. במסגרת הלימודים מושם דגש מיוחד על הכרת יכולת הביטוי הגרפי של ילדים ועל הכרת תהליכי ההתנסות וההבעה האמנותית שלהם.
קורסים לדוגמה: ציור ופיסול; אמנות ילדית וטיפוחה; הבעה ויצירה בחומרים, הבעה ויצירה עם ילדים, הבובה באמנות ובתאטרון; שילוב אמנות בהוראה ולמידה; תולדות האמנות, אמנות דיגיטלית, יוצרים ודרכי יצירתם וכיצד נקבל השראה מהם, אמנות יהודית, אמנות רב תרבותית ועוד.
הקורס מיועד להרחיב את הידעשל הסטודנטים אודות היצירות האמנותיות השונות אשר נוצרו למן התקופות הראשונות של התפתחות התרבות האנושית וכלה בתקופה המודרנית. נעשתה בחירה מדוקדקת של יצירות השייכות לתקופות היסטוריות שונות האמורות לייצג את הקווים המנחים שעל פיהם פעלו אמנים שונים במרחב הגיאוגרפי שלהם. מטרת הקורס היא לאפשר לסטודנטים לדעת לטפל בנושאים מגוונים הקשורים לשפה החזותית ולהעניקלהם כלים לפענוח השפות החזותיות המאפשרים זיהוי של יצירות כושר אבחנה וניתוח של יצירות השייכות לתקופות שונות ולתרבויות שונות מבין הנושאים שיידונו בקורס: אמנות מגוייסת – אמנות פוליטית; בעלי-חיים באמנות; הפורטרט; ייצוג גוף האדם – הגבר והאישה – באמנות; תיאורי נוף באמנות; צבעים וסמלים באמנות; האמנות בשירות הדת; האדריכלות באמנות; ילדות ומשחקי ילדים באמנות
הקורס יעסוק בהצגת יוצרים והוגים דגולים וינסה לנתח את דרכי יצירתם והצלחתם בעודם בחיים או אחרי מותם. הקורס מיועד לפתח בקרב הסטודנטים חוש ביקורתי על הנעשה בעולם האמנות והיצירה, תוך הצגת שאלות נוקבות על הליך הערכת היצירה האמנותית על כל גווניה. למידה משמעותית תאפשר לנו להבין את דרכי היצירה של אנשי ההגות והאמנויות ולברר אם הן יכולות לעזור לכל אחד מאתנו בשלבי היצירה השונים והייחודים של חיינו? בכדי לקבל השראה מאמנים שונים, אנו נכיר את דרכי חשיבתם ויצירתם המגוונת באמצעות שילוב תיאוריות באמנות ותיאוריות בחינוך בעיקר תיאורית החינוך של כספי. כל סטודנט וסטודנטית יבחר אמן בעל שיעור קומה, וינתח את יצירתו ודרכי פועלו של האמן בעזרת מערכות המושגים על פי גישתו החינוכית של כספי, גישות הכת”א: כשרים, תכונות ואופני פעולה
במהלך השנה אנו נפגשים פעם בשבוע כדי ללבן דרכים בהליך העבודה בגן ופיתוח דרכים להתמודדות אישית ומקצועית בהתנסות המעשית.הייעוציים ילוו את הסטודנט באופן אישי, החל מתהליך הכניסה לגן ותחילת העבודה וההתנסות בגן עם קבוצות מצומצמות של ילדים,,דרך הגיית רעיון וגיבושו על הנייר, ועד לבניית הפרויקט התהליכי אשר מתפתח בשלבים בתהליך העבודה המעשית בגן. הפרויקט יתבסס על תפיסת ״רג׳יו אמיליה״ התהליכית, שבה הסטודנטית מעלה רעיון הצומח מקרב הילדים בגן, או רעיון מקורי שלה; בתהליך התפתחותי של בניית מערך פעילויות בגן הפרויקט צומח והופך לפרויקט הדגל״ של הסטודנט בעת ההתנסות המעשית בגן המהווה שלב חשוב של התפתחות הסטודנט המקצועית בשנה שלישית ללימודיו.
הקורס מיועד להרחיב את הידע של הסטודנטים אודות היצירות האמנותיות השונות אשר נוצרו למן התקופות הראשונות של התפתחות התרבות האנושית ועד סוף ימי הביניים. במהלך השנה נחשף למגוון עשיר של יצירות אמנות הנחשבות לנכסי צאן ברזל בתרבות האנושית. בנוסף לידע המעשיר את עולמו של הסטודנט בכל הקשור ליצירות אמנות מתרבויות שונות, מטרתו העיקרית של הקורס, הינה להקנות כלים לפיענוח השפה החזותית (אמנות ואדריכלות) המאפשרים זיהוי של יצירות, כושר אבחנה וניתוח של יצירות השייכות לתקופות שונות ולתרבויות שונות. התקופות שבהן נעסוק במהלך השנה יתפרסו בעיקר במרחב של אגן הים התיכון ומערב אירופה. מבין המוקדים שנעסוק בהם מבחינה אמנותית ותרבותית: תרבות ואמנות מצרים הקדומה ותרבויות המזרח הקדום; תרבות הים האגאי – תרבות מינואית, מיקנית וקיקלאדית; תרבות יוון; תרבות רומא; תרבות ימי הביניים וביזנטיון; אמנות האסלאם
הקורס מיועד להרחיב את הידעשל הסטודנטים אודות היצירות האמנותיות השונות אשר נוצרו למן ראשית תקופת מבשרי הרנסנס האיטלקי במאה ה- 13 וכלה באמנות של המאה ה- 18 בציור ופיסול. אנו נלמד על דרכי חיפושם של אמנים שונים בהבעתם החזותית, שלעתים באה לשבור נורמות ישנות, ולעתים אף לשמר את הישן. הקורס יקנה לסטודנטיםכלים לפענוח השפות החזותיות (אמנות ואדריכלות)המאפשרים זיהוי של יצירות, כושר אבחנה וניתוח של יצירות השייכות לתקופות שונות ולתרבויות שונות. תקופות שבהן נעסוק במהלך השנה יתפרסו בעיקר במרחב של אגן הים התיכון ומערב אירופה, כשמרכז הכובד בקורס יהיה על אמנות הרנסנס האיטלקי ומגוון זרמיו.
התפתחותה של אמנות זו קשורה לטכנולוגית המחשבים הביתיים ומכונות הצילום הדיגיטליות אשר אפשרו את הצגת העבודות על מסכי מחשב באופן מהיר וזמין לכל דורש. הטכנולוגיה החדשה גם מאפשרת לאמן הדיגיטלי לערוך את היצירה, לעבדה ולהוסיף אפקטים מיוחדים למעשה הצילום או הציור במחשב. אין ספק כי המצאת המצלמה המחוברת למכשיר הטלפון הנייד הפכה כל אדם כמעט לאמן דיגיטאלי. הפצתה הנרחבת של אמנות זו כיום מעלה שאלה חשובה לגבי איכות הצילום האמנותי. במסגרת הקורס נדון בשאלות העולות משילוב טכנולוגית המחשב בפעילות אמנותית חזותית כמו: מה מייחד יצירה חזותית במחשב מיצירה חזותית אחרת? מהן היתרונות והחסרונות ביצירה הממוחשבת?
נלמד ליישם חלק מעקרונות הצילום הדיגיטאלי המועילים להפיכת הצילום למעשה אמנותי כמו: קומפוזיציה, צבע, אור וצל, חשיפה ועוד.
הסטודנטים יתוודעו ליצירות אמנות חשובות מתחום האמנות הדיגיטלית, תוך הקניית כלים לניתוח היצירות. הקורס דורש ביצוע משימות הקשורות לאמנות דיגיטלית, כמו ביצוע צילומים כמחוות לאמנים, ביקור קבוצתי או עצמאי למרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון וכתיבת בקורת על תערוכה המוצגת שם במהלך השנה.
ביסוד הקורס ניצבת המגמה לשחרר את הסטודנטים ממוסכמות בהתייחס ליצירה בחומרים ולשנות בהם עמדות באשר לאמנות הפלסטית. כל זה נועד לעודד את הסטודנטים להבעה ויצירה חופשית בחומרים. במהלך הקורס יכירו הסטודנטים חומרים שיהוו בסיס להבעה ויצירה שלהם ואף מתאימים לטיפוח ההבעה והיצירה של ילדים צעירים. הסטודנטים יתנסו ביצירה דו ממדית ותלת ממדית, בדרכי עבודה שונות: רישום, ציור, פיסול קולאז' והדפס. יושם דגש על הכרת האיכויות האקספרסיביות שמזמנים החומרים ועל תהליכי חקר וגילוי. הסטודנטים יכירו את המרכיבים של שפת האמנות, כפי שהיא באה לידי ביטוי ביצירות דו-ממדיות ותלת-ממדיות. ילמדו מושגי יסוד ועקרונות באמנות כגון: מושגים נבחרים בתורת הצבע, קומפוזיציה, זיקה בין תוכן וצורה, צורה וחומר וכו'. הקורס יתמקד בראש ובראשונה בפיתוח ובצמיחה של הסטודנט כלומד בוגר בתחום האמנות. עם זאת, נדון בו מעט כיצד ניתן להתאים את הנלמד לטיפוח ההבעה והיצירה של ילדים.
הקורס מהווה קורס המשך לקורס "הבעה ויצירה בחומרים": בעקבות ההתנסות האישית בתהליכי יצירה והבנת מושגי יסוד באמנות, יעסוק הקורס בפיתוח המודעות וההבנה לכוחה של האמנות בחינוך ילדים צעירים. הקורס יכשיר את הסטודנטים לפעילויות יצירה חופשית עם ילדים בגיל הרך. כמו כן, כדי להרחיב את אפשרויות העבודה עם הילדים, יתנסו הסטודנטיות ביצירה בחומרים נוספים על אלה שבהם עסקו בסמסטר הראשון. מבין הנושאים שבהם נעסוק במהלך הקורס: "הגשת החומרים" כאסטרטגית הוראה, עידוד גילויים והמצאות בתהליכי היצירה; מקומו של המחנך/המחנכת בתהליך היצירה; התבוננות ביצירות ילדים מזווית הראייה של שפת האמנות; האינטליגנציות המרובות הבאות לידי ביטוי בתהליכי היצירה; התרומות המגוונות של פעילויות היצירה לילדים ועוד.
הקורס יתנהל כסדנה ליצירה אישית ברישום, ציור בצבע, קולאז', צילום, אסמבלז', פיסול ומיצב בחומרים מסורתיים וכן בחומרים מן הסביבה. נעסוק בראש ובראשונה בתהליכי יצירה אישיים של הסטודנטיות. נעודד הבעה אישית, מתן ביטוי לתחושות, רגשות ורעיונות, חשיבה יצירתית ודמיון, רגישות חזותית וגמישות, באמצעות היצירה האמנותית. נעמיק את הבנת שפת האמנות החזותית (קו, צורה, צבע, חומר, מרקם וקומפוזיציה) והשפעתה על החוויה שהיצירה מעוררת. הקורס יתרום להעמקת הבנת תהליך היצירה כמקור להעשרת היצירה האישית. מתוך כך תיווצר תשתית להבנה טובה יותר של יצירת ילדים וכן של יצירות אמנות (כולל יצירות בנות זמננו).
קורס זה הוא קורס המשך ל"ציור ופיסול א'". אף הוא יעסוק בתהליכי יצירה אישיים של הסטודנטיות, מתוך העמקה רבה יותר. הקורס יתנהל כסדנה ליצירה אישית ברישום, ציור בצבע, קולאז', צילום, אסמבלז', פיסול ומיצב בחומרים מסורתיים וכן בחומרים מן הסביבה. הקורס יעודד הבעה אישית, מתן ביטוי לתחושות, רגשות ורעיונות, חשיבה יצירתית ודמיון, באמצעות היצירה האמנותית. הוא יעודד רגישות חזותית וגמישות, יעמיק את הבנת שפת האמנות החזותית (קו, צורה, צבע, חומר, מרקם וקומפוזיציה) והשפעתה על החוויה שהיצירה מעוררת. הקורס יתרום להעמקת הבנת תהליך היצירה כמקור להעשרת היצירה האישית. מתוך כך, תיווצר תשתית להבנה טובה יותר של יצירת ילדים וכן של יצירות אמנות (כולל יצירות בנות זמננו).
הקורס יתנהל כסדנת יצירה ודיון שתעסוק במספר נושאים:
• הקנית יכולת הבחנה במאפיינים שונים של התפתחות ציורי הילדים בגיל הרך.
• התנסות בתכנון פעילויות יצירה לגיל הרך שעשויות ללוות נושאים לימודיים בדיסציפלינות השונות.
• התנסות בהתבוננות ביצירות אמנות ובתכנון פעילויות התבוננות באמנות לגיל הרך.
• המשך התנסות בהבעה ויצירה אישית בחומרים בדרכים נוספות על אלה שנחוו בשנה א', כדי שחווית היצירה והבנת התהליכים יגרמו לסטודנטיות להכיר בחשיבותן של פעילויות יצירה עם ילדים וירחיבו את קשת האפשרויות המוכרות להן.
הקורס יתקיים כסדנה ליצירה בחומרים מגוונים בדו-ממד ובתלת-ממד: ציור, פיסול, מיצב, צילום וכו' בחומרים מסורתיים ובחומרים מן הסביבה. ביסודו ניצבת המגמה לשחרר את הסטודנטים ממוסכמות בהתייחס ליצירה בחומרים ולשנות בהם עמדות באשר לאמנות הפלסטית. כל זה נועד לעודד את הסטודנטים להבעה ויצירה חופשית בחומרים, לחקר וגילוי בתהליך היצירה, וכן להכשירם לפעול כך עם ילדים. הקורס יקנה מושגים בסיסיים באמנות ויקנה כלים להתבוננות ביצירות אמנות.
הקורס מהווה קורס המשך לקורס "שפת האמנות": בעקבות ההתנסות האישית בתהליכי יצירה והבנת מושגי יסוד באמנות, נעסוק בפיתוח המודעות וההבנה לכוחה של האמנות בחינוך ילדים. נעסוק ביצירה ובהתבוננות באמנות באופנים שיעניקו נקודות מבט שונות על דרכי ההוראה. נקודות מבט אלה יצרו בסיס לשילוב האמנות בתהליכי למידה-הוראה של הדיסציפלינות השונות. נדון בתרומות הרבגוניות של האמנות לילדים וכן באפשרות ללמוד מהאמנות אודות החינוך. יושם דגש על התרומה ההוליסטית של תהליכי יצירה המזמנים שמחת חיים, חשיבה יצירתית ודמיון. נכיר במהלך הקורס יצירות מופת קלסיות וכן יצירות בנות זמננו.
חשיפה לעבודת יצירה אישית עם חומרים שונים בדו-ממד ותלת-ממד, תוך כדי הכרת מושגי יסוד בשפת האמנות. העבודה בסדנא באה לפתח הבנה של תהליכים באומנות ע"י התנסויות בפועל בעשייה ובהתבוננות. כמו כן, ההתנסות באה לפתח דרכי חשיבה אלטרנטיביות ויצירתיות. ההתנסות תורמת להכרת טכניקות, חומרים ותהליכים מגוונים עם דגש על הכרת האיכויות האקספרסיביות שמזמנים החומרים. בקורס תודגש ההבעה אישית, וניסיון להשתחרר מדעות קדומות בהקשר עם חווית היצירה וחווית ההתבוננות באמנות. במהלך הקורס נדון בעניינים שיעלו וברלוונטיות שלהם לעבודה עם ילדים צעירים.
הקורס בא להדגיש את המקום החשוב של הבעה ויצירה עם ילדים. נדגיש את החשיבות של הבעה ויצירה עם ילדים, כדרך ביטוי רב חושי וכדרך אשר מזמנת התפתחות של האינטליגנציות השונות. נדון בקורס בהיבטים השונים של הבעה דרך יצירה, ובדרכים אשר מאפשרות אותה. ונראה כיצד אפשר ליישמם עם ילדים צעירים. פעילויות הקורס הן ברמת הלומד המבוגר (המשך לפעילויות בקורס יצירה והבעה בחומרים) אך הדגש הוא על דרכי יישום עם ילדים למתן אפשרויות ביטוי אישי, עצמאות, בחירה, הפקת יוזמות , התנהלות גמישה יכולת המצאה, התבוננות ,הקשבה ועוד.
למן שחר התרבות שיחקה הבובה, תפקיד מרכזי ביחסים שבין אדם למקום, בין אדם לחברו ובין אדם לעצמו. ביחד עם התנסויות ביצירה בחומרים מגוונים והפעלה אישית של בובות. נעמוד על מהות הבובה כדימוי, השראה וכאובייקט בפעולה של משחק. נצפה בעבודתם של אמנים שונים ומגוונים הן בציור ובפיסול והן בתאטרון הבובות המסורתי האמנותי והעכשווי.
העמקת ההבנה של האמנות כשפה תוך כדי עבודה בדו-ממד ובתלת-ממד. שכלול המיומנויות השונות של אופנות העבודה דרך התנסויות שונות ומגוונות (רישום, ציור, פיסול, כיור, הדפס, קולאז', אסמבלז' ועוד). הבנה של הקשר בין האינטליגנציות השונות ( רגשית, קוגניטיבית וכו… ) בהקשר של ההתנסות החזותית. הבנה עמוקה יותר של תהליכי עבודה תוך הדגשה של הקשר בין חווית ההתבוננות לבין חווית היצירה כביטוי אישי. הבחנה בין מושגים שעולים בתהליך היצירה, כמו למשל: האקס פרסיה של החומר לעומת האקס פרסיה של היוצר ועוד… תודגש מאד ההבעה האישית תוך כדי בקורת בונה וחשיפה להתנסויות של יוצרים בתחומי אמנות שונים.
בקורס ננסה לסקור תנועות, רעיונות ואמנים שפעלו במאה העשרים. נבחן את המהלכים שהביאו ליצירתם של התנועות השונות שהיוו את הבסיס למודרניזם ואת האמנים שעמדו בראשם. בהמשך ננסה להבין מה בין מודרניזם לפוסט מודרניזם, ונחשף לאמנים עכשוויים. מטרה נוספת ממטרות הקורס היא לאפשר חשיפה לנושאים הנ"ל בדרך יצירתית ומגוונת. הלימוד יתבצע תוך התנסות וחוויה של יצירה לצד התבוננות פעילה בחומרים שיוצגו בקורס.
מגדל אייפל, אחד הסמלים המובהקים של העיר פריז, נבנה ב- 1889, לרגל התערוכה העולמית. את בנייתה של "טירת סינדרלה", במרכז פארק השעשועים דיסניוורלד, פלורידה, השלימו ב- 1971. המשותף לשני המבנים, שניהם אתרי תיירות עולמיים נודעים, ושניהם נעדרי פונקציונאליות.
אולם יש בין שניהם הבדל סמיוטי משמעותי. מגדל אייפל, נבנה אנכית, בטכנולוגיה אופיינית לבניית גשרים, ע"י מהנדס גשרים גוסטב אייפלGustave Eiffel)). המגדל המאפשר נסיעה אנכית, שימש מטפורה ליכולת האדם להתגבר על איתני הטבע באמצעות טכנולוגיה ומדע, כתהליך של קִדמה. לעומת זאת, תכליתה של טירת סינדרלה אשר עוצבה בידי מעצב התפאורות הרברט ריימן (Herbert Ryman), ליצור העתק ראליסטי ממשי, של עולם פנטסטי, אגדי, דמיוני ובכך להפוך את עולם הדמיון לרכיב במציאות הממשית. הבדל סמיוטי זה בין שני המבנים, שנבנו בהפרש של כשמונים שנה, הוא אחד המאפיינים של השינוי התרבותי העמוק שהתרחש במהלך המאה העשרים.
הקורס יעסוק בשני מוקדי עניין:
במוקד האחד, הכרת שלבי ההתפתחות התקינה של ציורי ילדים. בחינת תיאוריות, מחקרים וגישות שונות להבנת אמנות הילדים. חקירת הקשר בין ההתפתחות המוטורית, הרגשית והקוגניטיבית בגיל הרך לבין התפתחות הביטוי הגרפי-יצירתי.
במוקד השני נכיר אמנים ש"אימצו" ביצירותיהם מאפיינים הנראים באמנות הילדים. נבחן כיצד תורמת האמנות הילדית להבנת סגנונות באמנות המודרנית. לצורך זה נכיר מושגים ועקרונות הנוגעים לשפת האמנות, על עושר ביטוייה הלא- מילוליים. כבסיס לחינוך אמנותי, ננסה להבין תהליכים שונים ביצירה האמנותי: ייצוגית מול מופשטת, תיאורית מול אקספרסיבית, תרפויטית מול אסתטית.
בקורס זה נפגש עם תהליכים וחומרים המהווים בסיס להבעה ויצירה חופשית ובמקביל נבדוק כיצד ניתן להתאים את הנלמד לטיפוח ההבעה והיצירה של ילדים. הקורס יעודד התנסות בחומרים דו-ממדים ותלת-ממדים באופני עבודה שונים: רישום, ציור, פיסול קולאז' והדפס. יינתן דגש על הכרת האיכויות האקספרסיביות שמזמנים החומרים ותהליכי חקר וגילוי. בקורס זה נכיר את אבני היסוד של השפה האמנותית החזותית. נלמד כיצד לטפח את ההבעה והיצירה של תלמידינו.
הקורס יישא ברובו אופי של קורס מבוא. מטרתו העיקרית להציג בפני הסטודנטים התפתחות של זרמי-אמנות דומיננטיים, שנוצרו בעולם המערבי, במחצית הראשונה של המאה העשרים. לעשות היכרות אם האמנים הבולטים ועם החידושים ופריצות הדרך שנעשו בציור, בפיסול ובאופנות יצירה חדשניים.
המחשב והמולטימדיה מצליחים להעביר את מה שנעשה כאן ועכשיו במהירות לכל מקום בעולם. האמנות פורצת את גבולות הסטודיו ומגיעה, בלחיצת כפתור, לכל מחשב ברחבי העולם. יצירות האמנות הממוחשבות אינן עוברות סינון, הן ניתנות לשינוי ולשימור ע"י כל אוריין מחשב. לאור רעיונות אלה יהווה הקורס סדנה לליבון סוגיות הנוגעת לאומנות הדיגיטלית ולשימוש במחשב לצורכי יצירה.
כולנו יצירתיים מעצם טבענו, "הצורך ליצור הוא צורך מהותי אשר עומד בשורה אחת עם צרכים אחרים כמו אכילה ונשימה" (פנחס נוי, 1991). במהלך השנים מתקשחים דפוסי החשיבה שלנו חוסמים, ומגבילים את יכולת חשיבתנו המקורית. טיפוח חשיבה יצירתית יכול לפתח גמישות מחשבתית ולשחרר אותנו מאותם דפוסים.
אופן ההוראה/למידה של האמנות בקורס זה, יאפשר ללמוד תוך התנסות מגוונות ועצמאית, כזו שתגרה ותקדם חשיבה יוצרת ותאפשר ביטוי ייחודי ואישי. האמנות החזותית מטבעה משלבת בין יצירתיות ומבניות, ובכך מאפשרת חקר ולמידה של סדר וחוקים בד-בווד עם פיתוח חשיבה ביקורתית חקרנית וסקרנית. הקורס ישלב לימוד חומרים תאורטיים בסיסיים יחד עם התנסות ביסודות העבודה עם מגוון חומרים, יודגש בו הצורך בלימוד רב חושי ותודגש החשיבות של ההבעה האישית בחוויית הלמידה: לפיכך נעסוק גם בפעילויות אמנותיות יוצרניות, נפגש בתהליכים וחומרים המהווים בסיס להבעה ויצירה חופשית. נתנסה בחומרים דו-ממדים ותלת-ממדים באופני עבודה שונים: רישום, ציור, פיסול קולאז' והדפס. תוך מתן דגש על הכרת האיכויות האקספרסיביות שמזמנים החומרים ותהליכי החקר והגילוי שלהם. במקביל נקבל גם טעימות מחקר האמנות, אשר יהוו תשתית להעשרת היכולת לנתח ולהבין מהן יצירות אמנות. חומרים אלה יכללו מושגי יסוד מתחום השפה החזותית הנחוצים להבנת השפה החזותית והערכת יצירות אמנות.
תנאי בסיסי לקורס זה הוא מעבר בהצלחה בקורס של שנה א׳ (אמנות ויצירתיות כדרך חיים), אשר מהווה בסיס לידע בשפה החזותית והתנסות בסיסית בחומרים. "הוראה אינטרדיסציפלינרית היא יותר מאשר אסטרטגיה ארגונית; זוהי דרך של חשיבה על מטרות, על משאבים ועל ידע. זוהי דרך הוראה המניעה לומדים להרחיב את מושגיהם על עצמם ועל העולם, לרכוש ידע ולהשתמש בו בדרך אותנטית וליצור קשרים בין דיסציפלינות שונות" (1995 ,Beane).
המטרות העיקריות של הקורס הן:
לבדוק כיצד האמנות יכולה לתרום ללמידה משמעותית של תכנים מתחומי דעת ספציפיים הנלמדים בתחומי ביה"ס (ספרות, מקרא, יהדות, אוריינות, מדעי הטבע, מתמטיקה ואנגלית). יודגש הצורך בלימוד רב חושית ותודגש חשיבותה של ההבעה האישית בחוויית הלמידה. על אף שההתנסות תהיה ברמת הלומד הבוגר, ידונו בקורס דרכי היישום אצל לומדים צעירים.
להקנות ידע וכלים אמנותיים לבחירה נבונה, ניתוח והערכה של חומרים המתאימים ספציפית להוראת תחומי הדעת המוזכרים;
יצירת מאגרי רעיונות ליצירה עם ילדים בהתאם לתחומי הדעת של קהל הסטודנטים בקורס, כזה שיוכל לשמש בעתיד בהוראת אותן דיסציפלינות.
להבחין באסטרטגיות שונות של הוראת אמנות כמו למשל: הגשת חומרים, עיצוב חלל הלמידה, תיעוד והקשבה …. לכן חלק חשוב בקורס יעודד דיונים שיתפתחו בעקבות חווית היצירה וההתבוננות בתהליך הלימוד.
קורס זה, שיתנהל בהשראת גישת התרפיה באמנות, מאפשר היכרות חווייתית ומתודית עם גישה ודרך יצירה המתמקדת בהבעה אישית מעצימה. התרפיה באמנות רואה באמנות ערוץ לפיתוח אישיות חוקרת ובריאה. במהלך הלימודים נתנסה בחומרים אמנותיים שונים ונקשר את החוויה למושגים והבנה תיאורטיים ומתודיים. הדגש בקורס הוא על תהליך היצירה, התוודעות והרחבת העצמי תוך רפלקציה אישית המקושרת להמשגה תיאורטית.
קורס זה הינו קורס סדנאי. בקורס זה נתמקד בהבנת תהליכי היצירה האישיים הכוללים: הבעה ברישום , ציור, קולאז',ופיסול, תוך העמקת ההבנה של שפת האומנות החזותית. הקורס גם יציע דרכים לטיפוח יכולת ההבעה האישית; פיתוח רגישות חזותית וגמישות. בתהליך הלמידה והעבודה עם חומרי היצירה השונים נלמד את שפת האמנות החזותית (קו, צורה, צבע, חומר, מרקם וקומפוזיציה) וכיצד שפה זו משפיעה על החוויה שהיצירה מעוררת. אנו גם נעבוד על העמקת הבנת תהליך היצירה כמקור להעשרת היצירה האישית, להבנה טובה יותר של יצירת ילדים וכן של יצירות אמנות בכלל (כולל יצירות בנות זמננו).
במסגרת הקורס נבקר במוזיאון תל אביב לאמנות. מפגש עם יצירות אמנות מקוריות מזמן התבוננות מעמיקה, שיח ייחודי וחוויה אותנטית. נבקר בתערוכות קבועות ובתערוכות מתחלפות ונבחן יצירות אמנות במדיה שונים ומגוונים (ציור, פיסול, וידאו, מיצב וכיו"ב). את הסיור במוזיאון נתחיל מהתבוננות ביצירה הבודדת ומשם נרחיב אל ההקשרים בין היצירות בתערוכה ואל חווית האוצרות.
הקורס מניח תשתית עיונית לעבודה החינוכית המעשית במה שנוגע לאמנות וילדים. במסגרת הקורס נפגוש הוגים וכותבים מרכזיים שעסקו באמנות בכלל ובאמנות וילדים בפרט. בין השמות הבולטים: אליוט אייזנר, הווארד גרדנר, גדעון לוין, דן אמתי, חנה מרון, רעיה אגם. נכיר דרכים להשיב על שאלות כגון: איך נעביר מסר חיובי לילדים בנוגע ליצירותיהם? איך נמנף אותן לכדי אמצעי לאינטראקציה אתנו? איך נטפח מיומנויות התבוננות והקשבה? באיזו שפה עלינו להשתמש כדי "לקרוא" את יצירות הילדים? איך נעריך אותן? ועוד.
מהי אמנות "פמיניסטית"? מהי אמנות נשים? מה בין אמנות נשים לאמנות גברים?
מסוף שנות הששים של המאה העשרים, בהמשך לגל המחאות והמהפכות החברתיות, החלו נשים ליצור בשפע במדיה שונים: ציור, פיסול, צילום, וידאו, מיצב, מיצג ועוד. נכיר את אותן נשים יוצרות באמנות המודרנית והפוסט-מודרנית, ונגלה האם הן מנסות לגבש שפה אמנותית חדשה, "נשית"; באילו אופנים הן בוראות ייצוגים אותנטיים נשיים באמנות החזותית שחסרה אמניות נשים לאורך הדורות; ואיך הן מבקשות לנפץ את האופן בו תיארו אותן האמנים הגברים ולהציג את האישה מבעד לעיניהן שלהן.